*

Tuesday, 13 July 2021

Serawa Machang

Assalamualaikum..
Akk nak share resepi serawa machang..resepi nie perkongsian dari seorang sahabat dalam group wassap mengaji akk..
Kami dapat buah macang..orang Johor panggil buah bacang kut.. pemberian dari Yati Isa  rakan blog merangkap jiran tetangga akk 😄
Pertama kali tahu yg buah machang ni boleh dibuat serawa sebagai pencuci mulut. Biasanya buah macang ni akk buat sambal belacan atau makan begitu saja..
Senang jer nak buat tak guna banyak bahan pun..
Cuma perlukan susu/santan kotak/santan fresh secukupnya, sedikit gula perang dan sedikit garam.
Jika suka guna santan kotak..tambah air secukupnya dan sedikit garam..panaskan. jika nak guna santan fresh..perah santan dgn air masak. Akk guna susu segar..senang dan cepat.
Potong kacil atau ikut suka cara mana nak potong buah macang. Campur semua bahan dalam bekas dan gaul sampai rata. Sejukkan dulu baru makan..dap.. dap..😋😋

11 comments :

  1. xtau macang boleh buat serawa mesti cuba ni

    ReplyDelete
  2. Sya suka rasa yg manis lemak masam

    ReplyDelete
  3. Lama sangat tak makan machang ni..aduh terus terbayang aiskrim machang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiskrim macang? Tak pernah tahu ada aiskrim macang..

      Delete
  4. Dah jarang2 jumpa buah bacang ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesekali ada juga ternampak di jual di pasar..

      Delete
  5. Assalamualaikum, pertama kali tengok serawa machang,mesti sedap.

    ReplyDelete
  6. Tengah musim buah bacang nampaknya. Susah nak jumpa buah ni.
    Baru tau boleh buat serawa.

    ReplyDelete
  7. Saya semalam baru dapat merasa serawa bacang kak Roslina bagi..
    Sedap rupanya bila sejuk ye kak rose..

    ReplyDelete
  8. sedapnya serawa machang tuu..tak pernah buat tapi pasti sedap dan wangi kan..
    salam perkenalan dari blog iamfuzy

    ReplyDelete
  9. Thanks for sharing

    visit our website

    ittelkom jakarta

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..