*

Friday, 13 January 2017

Tazkirah Jumaat

9 comments :
Assalamualaikum

Salam jumaat sahabat bloggers yang di kasihi sekelian..

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud :
Bacalah al-Quran dan menangislah, jika tidak boleh menangis buat-buat menangis


 

Rindu dengan suasana halaman rumah yang di penuhi dengan pokok bunga rose seperti dahulu. meriah dan ceria..
Tiada apa pun yang kekal di dunia ini..sampai masanya ia akan pergi jua..



Wednesday, 4 January 2017

menu makan tengahari..ubat lipas baygon

12 comments :
Assalaamualaikum.. 

Siang tadi malas nak ikut En. Papa keluar berurusan..lagi pun badan tak berapa hendak sihat. Rasanya duduk rumah berkemas lagi baik. Gerimis dan mendong membuatkan perut cepat berkeroncong. Sedang memikirkan menu apa yang nak di makan tengahari nanti.. Belek-belek makanan frozen dalam petiais..jumpalah lebihan masak asam pedas ikan pari. Berapa lama tersimpan dalam tu ky dah tak ingat. * lain kali nak bubuh lebel biar senang nak ingat tarikh..tidaklah sampai termakan masakan yang luput tarikhnya
Ada pulak sekor anak kerapu yg belum dimasak dalam tu.. haaaa..
jadi akak panaskan asam pedas tu dan lebur sekali anak kerapu kat dalam kuali..hehe 

Pastu tumis buncis dgn telor..guna perencah maggie ikan bilis jer. Ingatkan nak goreng ikan gelama..makan panas-panas tentu sedap..minyak pulak habis..huhu. maklum org jarang kedapur..barag keperluan dapur  habis pun x perasan..hahaha 
Kebetulan En. Papa balik..ky suruh dia pergi beli minyak masak. lambatnya kemain.. jenoh menunggu tak balik2. tunggu punya tunggu tak balik2..Last2 akak sumbat balik ikan gelama tu dalam petiais..hehehe 
Itu ler kisahnya menu yang terhidang tengahari tadi..😂😂😂😝


 Cukuplah mkn berdua je kan.
 Buah longan dalam tin sebagai pencuci mulut.


 bila papa balik dia bawa sekali ubat lipas spry jenama baygon.
Bila ky tanya nàk buat apa dgn spry tu..di rumah ni ada banyak lagi ubat spry lipas tapi jenama lainlah..
katanya.. untuk halau/racun anai anai..
Kisahnya..
rumah ky pernah di serang anai2 pada tahun lepas di ruang makan dan kabinet dapur kering. Ky dah panggil pest control untuk letak perangkap dan letak racun..hilang dah..tak ada datang lagi. Kali ini dia serang dapor basah pulak. Habis kabinet kayu bawah sinki dia jelajah. Sedo2 dah penoh jadi perkampungan dia pulak. 
En. Papa kata..kawan dia kata cuba spray dgn ubat lipas tu..tapi yang jenama baygon..berkesan  Katanya. Dia pernah buat dan anai2 hilang/lari laju - laju..hehehe..ituu yg En. Papa beli baygon tu..lagi pun murah katanya. Di kedai kawan dia tu jual mahal..sampai  RM14++ setin. Di mini market dekat rumah kitaorg cuma RM11++ je. Haisss...pakcik mamak  ni main2 harga pulak nmpknya ��




Tuesday, 3 January 2017

celoteh awal tahun baru

12 comments :
Assalamualaikum..

Tahun 2016 telah berlalu..tahun 2017 pula muncul..
Pada  usia seperti ky ini tidak membawa apa - apa makna dgn munculnya tahun baru ..
Ianya sekadar catatan tarikh dan masa saja. Setiap hari adalah hari baru yang bermakna buat kakyon. Hari dan masa yang mesti di hargai bersama insan - insan yg di sekeliling ky..kerana tidak di ketehui bila mungkin kita dapat bersama lagi...

Orang putih cakap.." like mother like daughter"..itulah yang terjadinya pada malam tahun baru. Oya pun tidaklah hendak menyambut sangat tahun baru atau pun tiada rakan hendak di ajak keluar..maka memeraplah dia dalam biliknya..sama mcm kylah..lepak2 baca buku..berintenet..belek henpon..sampai boring..hehehe
Bila boring mulalah mencari idea apa nak dibuat lagi. Paling senang tak payah nak pikir..buat aktiviti makan aje..hiihi
Malas  nak drive jauh..makanlah di Al Rawsha aje..5minit sampai dah. Tak payah nak bersiap dan  tukar baju lawa2..pakai ajelah baju yang dah sedia pakai..hehehe

 Jemu dah makan nasi..kami makan roti pulak. Roti ni memang ada dalam set ayam panggang atau ikan. Sekeping tu dah cukup kenyang untuk seorang..

 Minta En Papa ambilkan gambar ky buat kenanagan..* memang selalu buat camtu kalau kemana2 pergi pada hari2 penting..aleh2 dia pulak ambil gambar kami..hihi


Inilah masaalahnya sekarang..gajet tak lepas dari tangan. kalau dating ni kan.. bolehlah di ibaratkan.."pertemuan yang bisu " hihihi

berbalik kepada orang putih cakap.. " like mother like daughter " tu..inilah pesan ky buat ibu -ibu semua..jadikanlah diri kita contoh kepada anak anak perempuan kita. Tak boleh jadi yang sempurna sangat pun tak apa..janji ada lah yang boleh di jadikan contoh yang baik untuk diikuti olih anak-anak perempuan kita bila mereka besar kelak.
Urusan rumah tangga adalah asas urusan seorang perempuan. Yang lain2 ikut keperluan masing2. Sepandai mana  pun belajar..setinggi mana pun jawatan.. seorang perempuan perlu tahu ASAS  bagaimana menguruskan rumahtangga. Rumah tangga yang bersih dan kemas menarik aura positive kepada penghuninya. Aura positive boleh menarik penghuninya hidup dalam keadaan tenang dan selesa di rumah..
tidak semestinya rumah mesti besar dan mewah. Rumah kampung dan rumah kecil pun bila di urus dengan baik akan menjadikan penghuninya selesa dan tenang..
Jadikanlah " rumahku syurgaku "..
sedangkan rumah kecil pun tak boleh di urus..bagaimana pula jika rumah besar..lagilah banyak sepah dan sampahnya..

teringat ky suatu ketika dulu semasa ky ligat menjadi agen direct selling. Boleh di katakan setiap hari ky akan kerumah pelanggan membuat demo dan kadang2 menghantar barang yang di oder..
yang paling ky tak boleh lupa ialah kerumah seorang pelanggan yang  *nauzuhillah.. tak boleh nak cakap..
Bila pintu di buka dan di jemput masuk...terkejut ky di buatnya. Segala barang terhampar di atas kapet..penukul, paku, penyapu, sudu garpu, besen taperware dan segalanika barang ada di ruang tamu. Kerusi penuh dgn kain baju..sampai nak duduk pun kena kuap balik barang2 atas kerusi tu. Baju bersih, baju kotor dalam bakul campur sekali. *dia bising pada anak2 dia  yg ky nampak semuanya lelaki..
paling tak tahan..mee maggi tumpah dari mangkok sampai kering tidak beralih..huk
masya Allah..apalah yang di fikirkan tuan rumah itu. Tidak ke dia terfikir akan merasa malu jika bakal di kunjungi  tetamu atau memang  tiada tetamu yang datang?
kut ye pun tiada tetamu yang datang..tidak ke dia merasa malu dengan jiran tetanga?
Paling penting tidakkah merasa malu dengan Allah!
Allah hadirkan semua yang berada di keliling kita untuk dihargai..di hormati..di kasihi..walaupun ia tidak bernyawa dan ianya adalah HAK ALLAH. letakkan Hak Allah di tempat sepatutnya. Setiap barang yg wujud di muka bumi ini mempunyai roh. Hargai roh itu seperti nyawa kita sendiri. Semuga Allah memberkati hidup kita..kerana kita menjaga Hak Allah..
*ini pesan seorang ustaz semasa kuliah di Yayasan Restu..

Lagi satu perkara kena ambil iktibar juga..seandainya ada ahli keluarga yang sakit atau sakit tenat yang memerlukan jiran tetanga atau sanak saudara yang menguruskan secara mengejut..apa akan jadi bila keadaan rumah berserabut..tidakkah kita merasa malu..bukan saja kita yang malu..mereka2 juga malu..
Ky anggap mungkin itulah orang terakhir yg ky jumpa kerana sifat P*******nya..
namun.......ky kecewa...
Kekadang terfikir juga..kata orang apa yang ada di dalam.. itulah yang terzahir diluar..
Wallahuaklam..
***Catatan ini untuk mengingatkan diri ky sendiri. Tiada hubung kait samaada dengan orang lain atau sesiapa saja..yang masih hidup atau yang sudah meninggalkan kita..