*

Friday, 4 March 2016

Tazkirah Jumaat..Penawar Sakit Lutut

Assalamualaikum..
Salam jumaat sahabat semua. Semuga sahabat sentiasa dalam rahmat Allah..


Mencuba resepi penawar sakit lutut.
resepi dari cerita viral di fb
resepi asal tak pasti dari siapa
terimakasih kepada penulis resepi asal
baru 2x minum..nampaknya adalah perubahan

mudah saja resepinya..
1. 2 bijik epal hijau ( potong kecil )
2. 4-5 batang serai ( dititk atau belah 2 )
3. Air bawah 1 ltr
 rebus dengan api kecil dalam 30 minit.
sejukan dan bolehlah minum 1-2 x sehari.



Daripada Abi Hurairah r.a. berkata bahawa Rasulullah SAWtelah bersabda : " Apabila lalat jatuh kedalam minuman salah seorang di antara kamu maka rendamkanlah lalat itu kemudian buanglah. Kerana pada salah satu sayapnya terdapat penyakit dan pada sayap yang lain terdapat ubat "

17 comments :

  1. Kira petua ini serasilah dgn KY.
    Kakak nak suruh kak long kakaklah buat. Dia selalu sakit lutut.

    ReplyDelete
  2. boleh cuba ni.. mak saya pun sering sakit lutut.. usaha untuk sembuh tapi yang menyembuhkannya tetap dengan izin Allah.. :))

    ReplyDelete
  3. Bagus juga kan petua ni,walaupun saya takde masalah ni nak juga kongsikan pada adik dan kawan yg hadapi masalah ni.

    ReplyDelete
  4. beriktiar la selagi bole kan kak...mana tau kalau Allah beri kesembuhan...Allah kan maha penyayang...nanti nak boba untuk ibu saya pulak :)

    ReplyDelete
  5. Kakcik pernah cuba, tapi dapat sakit lain pula - pedih ulu hati. Jadi kakcik terus berhenti minum...

    ReplyDelete
  6. Kak Zai memang ada masaalah lutut dan kaki elok juga mencuba. Siapa tahu dengan izinNya boleh sembuh.

    ReplyDelete
  7. saya pun ada terbaca petua ni dlm grup fb tapi belum cuba lagi...tak minat langsung epel ni...

    ReplyDelete
  8. KALAU SERASI DGN KY ELOKLAH DIAMALKAN...TIPS YG BAIK UTK KEGUNAAN BERSAMA...

    ReplyDelete
  9. Bagus rawatan ala traditional ini. Kita aje malas nak cari itu, cari ini. Potong itu, potong ini. Direbus pulak itu. Yang malas itu sayalah Kak Yon....

    ReplyDelete
  10. Bagus rawatan ala traditional ini. Kita aje malas nak cari itu, cari ini. Potong itu, potong ini. Direbus pulak itu. Yang malas itu sayalah Kak Yon....

    ReplyDelete
  11. Salam kenal kak yon.petuayg bagus ni..leh buat utk kegunaan mak n dri sendiri jugak..hehe

    ReplyDelete
  12. Oh, menarik juga resepi petua ni. Terima kaish sbb share ye KY.

    ReplyDelete
  13. Pertama kali tau pasal petua ni, kak. Saya ni sakit lutut takdalah tapi sakit sendi dah hinggap lama jugalah. Kejap datang, kejap hilang. Teroverdose epidural kotnya!

    ReplyDelete
  14. baru tahu petua camni, bolehlah membantu mereka yang memerlukan

    ReplyDelete
  15. Camne lutut? Ada perubahan ke tidak lepas minum air tu?

    ReplyDelete
  16. Camne lutut? Ada perubahan ke tidak lepas minum air tu?

    ReplyDelete
  17. frankly speaking, lutut aida ni da start problem hu hu...
    menakutkan jugak. nak turun tangga start da sakit tau.
    aduhai! ada la sapu2 krim beli kan farmasi.
    ok tak petua tu?

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..