*

Monday, 4 January 2016

Mamat Bangla

Assalamualaikum..
 Agak lama tak menjengah halaman rumah sendiri.
semak samunnya.. rasa macam nak turap simen semuanya.

kalaulah boleh dapat dividen ASB 2.6 juta lemon. sudah pasti ku turap simen semuanya.
tak perlu lagi mengupah mamat bangla tu potong rumput.. buat peghabih boreh yo..dapek upah antokan balik nogori. habih kekayoan negaro kito di angkut semuo. 
stetement sengal nih!

Panggil mamat bangla yang selalu datang potong rumput yang amik upah murah tu tak nak datang.. boleh dia suruh kawan dia datang dan nak ambil upah berganda dari biasa.
boleh pulak dia cakap..kalu you mau..saya  potong..tak mau kalu tak apa. 
sombong nya! sama dengan statement yang di ucapkan sesorang yang seangkatan dengannya..

**************
Sekali tengok besar dah pokok bunga kenanga yang ky tanam. kalau tak silap dah 6-7 tahun juga usianya.
lebat bunganya..dan sesekali rasa syoknya terhidu harumannya di tiup hembusan bayu pagi..
 pokok belimbing buloh pun dah kali kedua mengeluarkan bunga. kali pertama berbunga dulu cuma sebiji buahnya yang melekat..yang lain semua gugur bunganya..
 pokok melburry pun nampaknya macam nak memgeluarkan buah juga..itu  pun setelah beberapa kali kena cantas nak bagi rendang. tapi dia tetap tegak lurus. teruja sangat nak tengok buahnya ..


bunganya yang harum sebagai aroma terapi disatu sudut rumah..



cili padi nan sepokok pun dah beberapa kali mengutip hasilnya. jadilah walau cuma dapat untuk sekali masak. yang penting sangat merasa puas hati dapat hasil dari tanamam di halaman sendiri..
apa-apa pun yang kita usahakan..pasti suatu hari menjanjikan hasil yang mengembirakan..

nampak buah salak tu kan?
bukan akak yang tanam.
 Itu ole-ole yang tak di sengajakan di bawa dari Aceh..hehe

31 comments :

  1. ini la hasil bila berbudi pada tanah kan KY....Hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang besnya..cucuk terus hidup dan kutip hasil..

      Delete
  2. Ky rajin..byk hasil dpt dri air tangan akk tu..demnd btl bgla tu..he hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. ky ni masak2 tak berapa pandai..bercucuk tanam pun gitu2 jer..banyak masa habis di luar rumah jer..

      Delete
  3. Sombong nya mamat bangla tu ya kak yon...
    Wah semua dah berhasil.ya...seronok kan bila dapat hasil dari usaha sendiri.Saya suka bau bunga kenanga tu kak yon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu ok jer..dia yg ofer nak buat kerja tu secara bulanan. dah masuk 3 tahun dah. nak mintak bayar lebih cakaplah..jangan nak menyombong tak tentu pasal..

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Berbudi pada tanah, InsyaAllah ada hasilnya... :)

    ReplyDelete
  6. buah salak dari Indonesia mesti manis

    ReplyDelete
  7. RAJINNYA KY BERTANI HASILNYA DH DPT MERASA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bertani dalam pasu jer PI. tapi hasilnya puas hati..

      Delete
  8. Saya suka sangat dengan bunga kenanga ni. Kat rumah ada sepokok. Berbaloi beli. Bunga non stop. Wangi pula tu..Rasanya nak tut pokok ni..boleh dapat banyak pasu nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pokok sekarang ni jenis rendah jer kan Mala..tanam banyak2 pun tak mengapa..

      Delete
  9. Ada juga bangla yg sombong ye.. kalau kat rumah di seremban rm 70 tak lari caj potong rumput .. suka tengok bunga kenanga KY tu.. selamat menuai hasil tanaman..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu dia sorang2 buat kerja.sekarang dah pasang kuli..bukan main eksen lagi..

      Delete
  10. berbudi pada tanah tak rugi

    ReplyDelete
  11. Selalu saya amik bunga kenanga mak..letak dlm keta. Wangi je.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. pepagi sebelum keluar ky petik 2-3 kuntum letak dalam kereta..wangi sepanjang jalan..

      Delete
  12. KY terkena dengan mamat bangla kak Zai pulak dengan mamat indon sombong dtg negara orang.
    Bunga kenanga harum satu laman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terkena yang berlagak tu jadilah.." sakitnya tuh disini" ..

      Delete
  13. lama tak makan buah salak...tapi orng semput cam saya ni bole makan sesikit je...kak pokok bunga tu dedulu kat depan rumah nenek saya beso gile pokoknye...sama tinggi dengan pokok buah sentol...yg peliknye bunganye hanya kuat berbau time senja dan subuh je...sampai dalam rumah tau bau dia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. buah salak dari indon memang manis lah Linda. mulanya anak tak makan. dah mkn sekali nak lagi. pokok bunga kenanga tu dah diketotkan kut. dah tua pun masih ketot..heheh

      Delete
  14. semak samun kan halaman rumah nek., hehe sibuk sungguh.,

    tapi takkan nek tak baca berita Najib dgn Rosmah sedang mengerjakan umrah sekarang? sila baca utusan:

    mingu ni la makyon, aisehh., maseh tak pecaye? baca utusan nih: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/najib-rosmah-tunai-ibadah-umrah-1.176223

    ReplyDelete
    Replies
    1. terlampau sibuk..sampai tak sempat baca surat kabau..hihi

      Delete
  15. org rajin bercucuk tanam... ;-)

    ReplyDelete
  16. Berapa Rm sekali potong rumput bangla tu charge KY?....Tulah, bangla pun dah pandai demand sekarang ni kan KY..

    Bunga kenanga tu dulu mak tanam tepi rumah, kalau nak kemana mana mak mesti selit sekuntum.Zaman saya keciklah....

    Yelah kan KY....mmg untung kalau rajin berbudi pada tanah

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..