*

Monday, 14 December 2015

Emping Malinjau

Assalamualaikum..
Semasa di Aceh bila time makan tak kiralah lunch ke dinner ke di restoran tempatan..kami sering di hidang dengan emping malinjo *ada juga orang sebut keropok malinjo sebagai menu tambahan. Sebenarnya KY tak berapa suka emping malinjo..sebab rasanya yang pahit dan keras. 
Bila dah terhidang di depan mata setiap hari..apa lagi mencubalah juga memakannya..
betullah kata salah seorang perserta kumpulan kami..yang bukan main lagi memuji akan keenakan dan kerangupan emping tersebut. Itulah yang buat KY teruja nak makan.
Menurut katanya..kalau beli di malaysia..emping ini tebal , keras dan lebih pahit. Tapi yang disini sangat nipis dan rangup.  
iyo lahhh wey! 
Bila time singgah dipasar Aceh..KY nampak ramai peserta membeli emping malinjo. Sudah tentulah mereka rasa ada keistimewaan tersendiri emping malinjo buatan Aceh ni ye dak? Jika tidak, masakan mereka semua membeli banyak sebagai buah tangan kan..
Maka Ky pun teruja nak membelinya juga. Tapi beli sepeket jer. Kalau tak silap harganya untuk setengah kilo.. setelah rupiahnya di tukar ke RM jadilah 14 hinggit sahaja.. 


rupa bentuknya yang nipis dan ringan sebelum di goreng..


Selepas di goreng rangup..tetiba jer jadi feveret KY pulak. Sekali goreng sekali hadap habis..
Kesimpulannya..makanan apapun jika di olah mengikut kesesuaian cita rasa pelanggan atau di upgrade kualitinya pasti menjadi tumpuan dan kesukaan pelanggan kan..

23 comments :

  1. KEROPOK MALINJAU DISINI RASANYA PAHIT N KERAS KY TAPI NMPK PIC KY MCM RANGUP N SEDAP JER..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulahkan PI..keras sampai gigi pun sakit..hihi

      Delete
  2. menarik, sesuai dimakan waktu mnonton tv

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi pun banyak khasiatnya..

      Delete
  3. Kakcik kurang suka sebab rasanya ada pahit-pahit sikit, kan?

    Tapi, selalunya yang pahit itu menjadi ubat... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang ini kurang rasa pahitnya kakacik..sedap..

      Delete
  4. Memula Mrs. A pun tak berapa suka sebab pahit.
    Tapi bila dah dua tiga kali makan ok jer... layanz.. ;-)

    ReplyDelete
  5. mak saya kan main suka kopok ni kak...rase memang ada maung2 sikit kan tapi sedap lemak...saya ada rasenye ntah mana saya sumbat simpan pon tak jumpe...raya hari tu keluarga belah cik boss kasi...nama kopok ni pon dah dekat2 dgn nama saya dah...hahaha...malinja @ malinda :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantik nama tu..buat tajuk blog jual kepok malinjo..hehe

      Delete
  6. Saya suka je keropok malinjau ni KY tapi arwah mak saya dulu makan mesti mabuk ,tak taulah mungkin alahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau google..memang kandungan nya ada asam yag buat kita berangin dalam perut..

      Delete
  7. Saya suka je keropok malinjau ni KY tapi arwah mak saya dulu makan mesti mabuk ,tak taulah mungkin alahan.

    ReplyDelete
  8. bestnya dapat yg nipis..rangup! emping melinjau yg tak berapa nipis kat sini pun saya mmg dah suka kak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. makan dgn nasi pun sedapkan ujie..

      Delete
  9. kalau kawan hubby balik indon...yan memang pesan kopok melinjau ni...berbeza rasa dia dengan malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. kypun perasan yg indon lebih lemak..

      Delete
  10. sedap ni walaupun rasa pahit sikit

    ReplyDelete
  11. suka ni, kalau jumpa mesti beli. pahit2 lemak.

    ReplyDelete
  12. pernah rasa ni KY, sedap juga buat kudapan :)

    ReplyDelete
  13. memang pahit, tapi kalau dah makan tak boleh berhenti

    ReplyDelete
  14. sy igt lg ms kecik2 dulu bla tlg kt rumah kenduri kawen, tuan rumah selalu hidangkan kudapan2 ni. judu ngan air teh o. sy ckp fedup sbb x suka keropok ni sbb pahit ;-)

    ReplyDelete
  15. feveret saya tu kakyon ...

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..