*

Friday, 27 November 2015

bilakah waktu sujud sahwi?

Assalaamualaikum..
Ini entry auto publish, ketika entry ini  terpublish KY sudah berada di Banda Aceh. Mengikut itenary yang di sediakan Pihak TH Travel, waktu ini selepas sarapan pagi.. kami pergi melawat  Makam Syeik  Abdurrauf Al-Fansyuri seorang tokoh agamawan di Aceh.
Balik nanti KY sambung stori morinya ye. Banyak bebeno rasanya entry bersambung KY tertanggoh..
Bak kata Hainom OKjer..KY ni tengelam balik ke..senyap jer?
 Biasalah Anom..dah kilauan emas ni kekadang suka fefiling sendirian..tu yang senyap jer..hehehe

Baru2 ni semasa rakanmasjid kami sembang2 dimasjid selepas pengajian.. ramai juga dikalangan rakanmasjid KY yang berselisih pendapat mengenai bagaimana caranya.. waktu bila..saat bila SUJUD SAHWI harus dilakukan. Memasing menterjemahkan pendapat mereka dengan apa yang di ajar olih guru mereka. Bukan salah guru yang mengajar..mungkin masa tu kita sebagai murid telah tersalah faham atau alpa semasa guru mengajar..*maklum zaman kanak2..lalu kita mengambil kefahaman sendiri dan mengamalkannya tanpa banyak bertanya kepada guru dan kita terus percaya itulah dia ilmu yang di ajarkan olih guru kita sehingga kini dan harap bukan selamanya.. wallahhu aklam..

Sebenarnya ada banyak sebab kenapa SUJUD SAHWI harus dilakukan..
Yang biasa kita tahu..terlupa rokaat..terlupa baca doa kunot. Selepas di google..rupanya  banyak sebab2 lain dan mengikut mazhab memasing..
masaalahnya bila mengoogle..banyak persoalan timbul. keliru jadinya..
tapi setiap persoalan pasti akan ada jawapan. jadi.. pandai2 lah mengoogle dan pandai2 jugalah memilih  guru.. 
:)

14 comments :

  1. Happy holiday KY..
    Terima kasih KY kongsi ilmu ini..
    Rupanya byk sebab yg memerlukan kita sujud shawi ni..

    ReplyDelete
  2. Selamat bercuti.....

    Sujud sahwi yang ustaz/ustazah ajar sama macam dalam artikel akak.....bila banyak sangat pendapat....mesti kena rujuk guru...

    ReplyDelete
  3. Kakak ada buku berkaitan ini tak silap nama bukunya indahnya hidup bersyari'at. tapi lupa tulisan ustaz siapa. Details diberikan KY dlm buku ini. Utk yg masih ragu-ragu boleh dijadikan panduan apa lagi bila bersolat di tanah suci yg memang tak membaca doa qunut ketika solat subuh.. ilmu kena ada kan KY baru mudah nak bermusafir kerana macam-macam mazhab kita akan temui.

    ReplyDelete
  4. kalau mazhab kita memang sujud sebelum salam.wallahu'alam.selamat bercuti kak yon...

    ReplyDelete
  5. yakin bersujud sahwi dgn ajaran guru saja...selamat melawat aceh ky.

    ReplyDelete
  6. Semoga Kembara Acheh KY adalah kembara yang menggembirakan serta mendapat keberkatan. InsyaAllah...

    Nanti kongsi pengalaman, ya. :)

    ReplyDelete
  7. malu bertanya sesat jalan...dapat lagi satu ilmu di petang jumaat ini...tq kak

    ReplyDelete
  8. TQ atas perkongsian kak.. banyak juga jawapan yg mengelirukan kan..

    ReplyDelete
  9. Ustaz ajar dari kecil dulu sujud sahwi sebelum salam. Ustaz ni suka buat lawak. Pas tu dia tanya kami kalau kentut masa sembahyang kena sujud sahwi dak...hehhee...

    ReplyDelete
  10. kak yon dah balik ke dari acheh?

    ReplyDelete
  11. Terima kasih berkongsi....selamat bercuti Kak Yon..

    ReplyDelete
  12. Mmg, ada byk cara. Semuanya ada khilaf. Jadi, pilihlah cara yang dirasakan paling yakin kan KY. Selamat bercuti.

    ReplyDelete
  13. Terima kasih kongsi ilmu KY. Selamat bercuti.

    ReplyDelete
  14. Artikel tu sama mcm yg saya belajar dulu dulu KY.....
    Yang terlupa rakaat tu baru tau bila dah remaja purbalah hihi...
    Alhamdulilahkan KY sebab kita berpeluang utk belajar agama masa kecik dulu dulu.....

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..