*

Wednesday, 28 October 2015

Terkenang Nostalgia Lama

Assalamualaikum..
Pepagi terkenang nostalgia lama :) 
Hari ini balik ke rumah lama@17..
Kemas2 apa yang patut..tukar cadar..sapu sampah..mop lantai..susun pinggan mangkok yg bersepah kat dapor..
Opps! apa yang akak nak cerita ni? itu kan kerja biasa seorang suri rumah..hahaha
Begini ceritanya..rumah kami yang lama@17 tu kami dah jadikan homestay..
 Sejak bila ye?
 Sejak beberapa bulan lepas..
Mulanya tidak lah kami bercadang hendak dijadikan homestay..memandangkan cucu sulung akak transit dari sekolah kebangsaan kesekolah Agama dari rumah tu dan juga kami jadikan salah sebuah bilik sebagai pejabat kami.
 Tapi diatas pertanyaan/permintaan ramai orang..maka kami akur juga..kerana rezeki itu  tidak harus di tolak.. :)
 Sambil berkemas..jengahlah juga pejabat kami yang suam2 kuku tu. file berselerak..tulisan pun hampir tidak boleh dibaca lagi..* ke mata kami ni yang dah rabun..hihi. Kertas catitan dah jadi sarang tikus..anai-anai pun bermaharajalela.. File tahun 2006 pun masih tidak berusik/berkemas. Peralatan dah ketingalan zaman. Nampak sangat pejabat ni dah di mamah usia..sama dengan tuannya..huhu. Diam tak diam sudah 20 tahun lebih nama syarikat akak ni bertahta dalam senarai SSM ..hehehe..
Untuk mencari sedikit kecerian dalam pejabat ini..akak cadangkan kepada En.Papa untuk mengantikan semua benda yang dah uzur dalam pejabat ini kepada yang baru. walaupun hanya sesekali sahaja dalam sebulan kami masuk pejabat..mungkin selepas ini semangat baru bercambah dan berusaha lebih lagi..dan sesiapa yang bakal mengantikan tempat ini akan terus bersemamgat meneruskan  perniagaan keluarga.
" buatlah ikut suka "..katanya..hihi 
Jadinya..tengahari tadi pergilah shopping for my SOHO. Selepas 20 tahun lebih..harus kena ada sedikit penambahan/ perubahan...
 

Semasa tengah shopping peralatan tulis
tetiba akak teringat masa buka Taska/Tadika dulu..pada sekitar tahun 92-93. Taska/Tadika itu akak beli dari penguasaha bukan melayu yang mengalami masaalah kewangan. Masa tu Taska/Tadika kebanyakkannya di miliki olih bukan melayu. walaupun begitu.. ramai kanak2 melayu di hantar kesitu kerana sudah tiada pilihan lain buat ibu bapa kerana mereka terpaksa berkerja. Bila mereka dapat tahu yang akak akan mengambil alih Taska/Tadika tersebut..semua ibubapa melayu sangat mengalu2kan akak..kerana mereka merasakan lebih selamat dan terjamin dalam soal makan minum anak-anak mereka..
Untung bersih akak dapat selepas di tolak sewa bangunan, semua bil, gaji 2 orang guru dan seorang pembantu ialah RM1800 sebulan. Lepasan U pun belum tentu dapat gaji sebanyak itu..pada masa itulah.
 Tapi.. akak cuma dapat mengendalikan selama 6 bulan saja. Terpaksa akak jual kepada guru yg akak lantik untuk mengajar di situ. Akak akur dengan undang-undang kerajaan bahawa pemilik Taska/Tadika wajib kena ada sekurang-kurangnya sijil SPM. ;(
Boleh jer kalau akak nak buat secara curi- curi haram..ramai yang buat cam tu, tapi akak bukanlah jenis orang sebegitu. jika berlaku sesuatu mampukah akak nak bertanggung jawab ke atasnya segalanya. moral ceritanya..buatlah bisnes yang tidak menyalahi undang2..supaya rezeki itu nikmat dan berkat. Ada sambungannya lagi..

14 comments :

  1. betul tu...kalu x berkat tak de gunanya walau maju mana sekalipun

    ReplyDelete
  2. satu pengalaman yang berharga juga KY, semoga bisnes homestay Ky akan terus sukses dan bertambah rezeki dariNya, amin.

    ReplyDelete
  3. Setuju dgn akak biarlah kita buat sesuatu mengikut prosedur yg betul... walau bkn dgn rezeki Taska, dpt juga akak buat bisnes home stay.. Alhamdulillah kan kak.... :)

    ReplyDelete
  4. takpe..wat homestay pun masyukkk jugakkk

    ReplyDelete
  5. Rezeki yang diganti kadangkala lebih berlipat ganda lagi Yon...

    ReplyDelete
  6. kita ni jenis yg akur dgn undang2 sbb xmau cari masalah...nk berbisnispun biar betul caranya...insyaAllah akan sukses juga

    ReplyDelete
  7. adik ipar saya pernah buka tadika lepas keluar U... sbb lama sngt tanam anngur!.,lepas dapat kerja tetap diserahkn pd orglain.

    ReplyDelete
  8. Jadi rakan kongsi pun tak boleh ya?

    Masih ada lagikah taska itu, KY?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini cerita lama kakchik. tahon 1992. tak pasti pulak taska tu ada lagi ke tidak. ..

      Delete
  9. Wah...businesswoman jugs KY ini. Betullah kita kena akur pada undang2 selain mendapat berkat kita tidak mahu mendapat masaalah.

    ReplyDelete
  10. Kenapa tak dinamakan jer dgn nama anak KY.... Tak boleh ke?

    Seronokkan bila ada bisness sendiri macam taska tu.....pas tu ada pulak untung . Yeay boleh enjoy gi London hihi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa itu anak2 kecil lagi Anom.
      memang seronok..tapi mental kena kuat.. huhu

      Delete
  11. Tak sangka akak pernah bukak taska...
    Undang2 kalau dilanggar lagi susah kalau kantoi...

    ReplyDelete
  12. syarat wajib perlu ada sekurang kurangnya SPM? x pe lah kak Yon..lepaskan aje

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..