*

Tuesday, 13 October 2015

bila sakit lutut

Assalaamualaikum..

Alhamdhulillah...genap usia akak 60 tahun pada bulan februari lepas.. akak terus mengidap sakit lutut. mulanya rasa lengoh dan kebas..sapu minyak panas hilanglah seminggu dua...kemudian sakit lagi..sapu lagi sakitnya hilang..kemudian sakitnya berulang2. sampai satu tahap akak rasa lutut akak bengkak dan berat untuk di angkat  tapi tak bengkak pun..
sakit yang teramat sangat bila di bengkokkan..kalau duduk terpaksa berlunjur..bila berdiri susah nak duduk. pergi juga berurut..tapi takde kesannya..lagi bertambah sakit adalah..
waktu kemuncaknya kesakitan ini bila masuk bulan ramadhan. Ya Allah sakitnya..hanya Allah yang tahu..
sepanjang bulan ramadhan itu bercutilah akak dari menjalankan aktiviti seperti biasa. solat terawikh pun dapat dilakukan di rumah saja..
doktor ada nasihatkan..suruh turunkan berat badan. alhamdhulillah..berkat berpuasa..adalah berkurang sakitnya dan berat badan pun dah turun kan..

ubat ini recomended dari doktor.kena makan selama 3 bulan baru nampak kesannya. ini baru kotak kedua..

 Masa jumpa doktor..dia  kata akak ni mengidap penyakit arthrithis. bila akak tanya cara rawatan..dia kata kalau akak bersedia nak buat pembedahan..akak akan di rujuk untuk pergi kehospital. yang ini buat akak seriau. biarlah dulu..akak cari alternatif lain untuk sembuhkan sakit lutut ni..
Bila akak google..banyak rupanya kaedah untuk hilangkan sakit lutut ni. salah satu kaedah yang paling murah..makan kaki ayam dan makan buah kabung. Alhamdhulillah..adalah kurang sakitnya. nak kata sembuh sepenuhnya tidaklah..mungkin kena ambil masa yang lama agaknya..


Berusaha en. papa mencarikan buah kabung. Di Shah Alam ni tak tahu ada dijual di mana. Kebetulan masa pergi Terengganu kami mencari nya di pasar Payang. ada banyak di jual di sana. harga sekilo dah siap macam dalam gambar tu RM8 sahaja. 
Buah ini dah macam pil bagi akak..setiap hari akak akan kunyah 3 - 4 biji..naik muak dah. tapi demi sebuah kesejahteraan dan kesihatan akak rela jadikannya sebagai amalan harian..

13 comments :

  1. Baru tau buah kabung boleh ilangkn sakit lutut....sya ni lutut xjadi mslh kak yon tapi kebas2 tngan slalu...biasa lah kan kak yon kita ni dh brusia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SI kena buat pemereksaan..sebelum peyakit melarat..jaga kesihatan..

      Delete
  2. haaaa makan buang kabung..
    jaga diri =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak ikut jer petua tu.. :)

      Delete
  3. SEDAP JUGA BUAH KABUNG TU KY KALAU JADI UBAT ELOK DI AMALKAN...SALAM MAAL HIJRAH.

    ReplyDelete
  4. Buah kabung kalau makan dengan lai ci kang sedap..
    Semoga Allah beri kesembuhan cepat kepada Kak Yon.
    http://ruzanaibs.blogspot.my/2013/11/testimoni-vivix-dari-luar-negara.html

    ReplyDelete
  5. kak Zai suka makan buah kabung ni selalu klau pergi Penang beli banyak. Tak tahu pulak elok untuk sakit lutut.
    Salam Maal Hijrah kakyon.

    ReplyDelete
  6. dulu saya pernah sakit tapak kaki dan lutut. Doktor saran kurang berat badan. BIla berdiet diikuti puasa sakit hilang terus mcm org kedah kata..kute tauk buang ( cubit buang )..tapi dari sinilah saya dapat gastrik sebab makan ubat sakit sendi tanpa sarapan terlebih dahulu...dos tu kuat agaknya...

    ReplyDelete
  7. petua yang bagus ni kak, terima kasih, ana doakan KY sentiasa di dalam kesihatan yang baik, amin.Salam Maal Hijrah 1437H buat KY sekeluarga.

    ReplyDelete
  8. mkn kaki ayam boleh kurangkan sakit lulut? hurrmm kalau mcm tu kak Yon buat sup lah...buha kabung pun boleh ek? apa rasanya kak...semoga kak Yon cepat sembuh aminnn...susah kan nak solat kalau sakit lutut perlu duduk atas kerusi..

    ReplyDelete
  9. Mak dan adik beradik okje semuanya sakit lutut KY....Harus ookhe pun akan dpt sakit lutut jugak sebab sekarang ni pun dah ada angin angin dia huhu.....
    Eh....bukan KY aje yg seram nak ke hospital okje pun ngeri ....
    Nak jugaklah makan buah kabung dari sekarang....

    ReplyDelete
  10. saya ada menziarahi makcik but pembedahan sakit lutut ni . memang seksalah tengok dia nak berjalan dengan lutu yang ada besi tu . masa tu umur dia baru je 50 tahun ... buah kabung tu masukkan dalam sirap limau sedap kak yon . saya memang suka . Kalau nak makan dengan santan macam pengat pastu masukkan ais pun sedap juga ... kaki ayam saya mmg suka mkn . selalunya buat sup kakai ayam , pastu masukkan mee ... bertabahlah ya kak yon . nak sihat memang kena ambil masa dan rajin berubat ...

    ReplyDelete
  11. sakit yg harus ditempoh bila usia semakin meningkat... sy x suka kabung sbb baunya tu tp kalu mkn ABC ok je hahahaha

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..