*

Monday, 6 July 2015

mesin jahit

Assalamualaikum..
Hendak menaip  entry ini dari minggu lepas lagi..tapi tertangguh aje..
waktu en.papa meneman  ky sedang menjahit langsir sementara menanti waktu berbuka puasa..tetiba en. Papa  bertanya.." agaknya siapa yang mencipta mesin jahit ini ye?
ky jawab..nantilah kita google ye! 
Selama ini tak pernah pun ambil tahu siapa yang mencipta mesin jahit ini. sejak mula kenal mesin jahit..masa tu umur ky 13 tahun.. ky dah pandai jahit baju sendiri. masa tu emak yang potongkan baju kurung dan ky tolong jahit cantumkan dan sehingga sekarang tak pernah terfikir nak tahu siapa penciptanya..



ini jawapan en.google..
nak detail kenalah google sendiri yek..:)
ringkasnya..
Elias Howe dilahirkan di Kota Spencer, diwilayah Massachusetts, Amerika Syarikat pada tarikh 9 Julai 1819. Beliau berkerja di sebuah kilang fabric bila berusia 16 tahun.
Idea tercipta mesin jahit itu  muncul ketika Elias Howe sedang memerhati isterinya sedang menjahit. Elias Howe berpikir mengenai sebuah alat yang dapat meniru gerakan jari tangan dan lengan ketika orang sedang menjahit. Dia terus memikirkan idea bagaimana hal tersebut boleh terjadi hingga Elias Howe kemudian tertidur keletihan memikirkan mengenai idea mesin jahit itu hingga terbawa kemimpinya. Dalam mimpinya ia melihat dirinya ditusuk menggunakan tombak oleh seorang kanibal dimana hujung tombak kanibal tersebut dijadikan sebuah inspirasi dalam menciptakan bentuk jarum dari mesin ciptaannya.

 
Elias Howe..

mesin jahit pertama. sekali pandang sama mcm mesin getah keping..hihi

Dari situ, ia kemudian menyalurkan ideanya untuk membuat mesin jahit ciptaanya. Selama lima tahun beliau bekerja keras untuk merealisasikan mimpi tersebut. namun mesin jahit ciptaannya tidak dapat berfungsi dengan baik seperti apa yang di harapkan.
 Hingga pada tahun 1844, Mesin jahit buatannya yang kedua berhasil membuat lubang jarum  berada diujung jarum seperti yang kita lihat sekarang ini. Mesin jahit buatannya ini mampu menjahit 250 jengkal permenit..

18 comments :

  1. ialah kakyon selama ni saya tau menjahit je tapi tak pernah terfikir sapa yang menciptanya ....baca blog kakyon ni lah baru tau

    ReplyDelete
  2. kan! benda tu dekat dengan kita..tapi kita tak amik kisah pun siapa yg menciptanya..

    ReplyDelete
  3. dah macam baca buku sejarah pulak ;-)

    ReplyDelete
  4. Hahaha...kakcik ni mesin jahit pun tak ada. Pernah beli satu, tapi dah bagi orang sebelum sempat jahit sehelai kain pun... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sayangnya kakcik..untung orang tu..

      Delete
  5. Assalamualaikum,
    ambo memang pantang dengan mesin jahit. kalau ada asyik nak tekan je walaupun tak pandai. kang tak buat kerja lain...

    seronok sebenarnya bila siap jahit langsir ke...apa ke...tu pasal xcited hu huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,
      bila mula menjahit..susah nak berhenti..tambahan pulak klo mesin baru.laju jer menekan..hihi

      Delete
  6. tak pernah menjahit..dan tak pandai guna mesin jahit...jahit tangan ok lah :-))

    ReplyDelete
  7. Alahai KY kakak pun tak pernah terfikir siapa yg cipta mesin jahit walaupun dari kecik bergelumang dgn menjahit sebab arwah mak kakak pun menjahit juga. Sekarang kakak jahit sendiri aje. Nak upah mahal kan...

    Terima kasih info. yg diberikan..

    ReplyDelete
  8. Saya pun guna mesin jahit Singer KY..
    Dah 20 tahun saya gunakan..
    Tak terfikir pulak siapa penciptanya..
    Sehingga baca entry KY baru tahu..
    Terima kasih kongsi entri..

    ReplyDelete
  9. saya pun tak pernah nak tahu sape yang cipta mesin jahit akak... baguslah akak tulis post ni, at least saya dapat info baru hari ni.. hehe

    ReplyDelete
  10. Hamboii penciptanya rambut ketak2...hahaha....langsir saya ntah sempat jahit ntah tak T___T kalau tak sempat merasa la pakai langsir lelama lagi taun ni....cam sama je mesin jahit kite...kikiki

    ReplyDelete
  11. Hamboii penciptanya rambut ketak2...hahaha....langsir saya ntah sempat jahit ntah tak T___T kalau tak sempat merasa la pakai langsir lelama lagi taun ni....cam sama je mesin jahit kite...kikiki

    ReplyDelete
  12. Dah setahun saya beli mesin jahit saiz comel .. beli secara online... sampai sekarang tak buka kotak dan guna... sibuk benor.. bila tengok mesin tangan tu teringat mesin jahit arwah uwan saya ..

    ReplyDelete
  13. dulu kecik2 meain jahit singer tu memg glamor. arwah tok ada mesin tu tp dh lama rosak so dh jual kt besi buruk.. hehe

    ReplyDelete
  14. Cakap pasal mejin jahit singer ni..dulu ada sorang kawan kak duk Australia rajin bawa balik jual mesin singer yang tahun 60an & 70an punya. Menyesal tak belii..150.00 ringgit je sebiji...kondisi masih eluk..yang syoknya ada yang kena tekan dengan peha untuk mesin dia berjalan..

    ReplyDelete
  15. bertambah pengetahuan SB pagi ni. dulu2, selalu SB temankan mak tepi mesin jahit guna kaki sambil tgk roda atas tu berpusiing,selamba je masukkan jari ke dalam tu.nasib baik tak patah..

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..