*

Friday, 12 December 2014

sambungan entry ikan cekik leher

Assalamualaikum..
Tak sangka pulak ramai yang tak tahu apa itu 'ikan cekek leher'..hehehe
KY tak tahu nama lain selain nama itu..kerana itulah nama ikan panggilan orang kampung KY.
Sebenarnya ikan cekik leher *baru betul ejaannya*..hihihi..ini asalnya ialah ikan selar kuning. bila dah di keringkan dan jadi ikan masin..boleh pulak ia bertukar nama..
agaknya rupa ikan itu yang genting di lehernya seolah tercekik..menyebabkan ia di panggil ikan cekik leher..
wallahuaklam :)

 

gambar pinjam cik google punya..

Masa mengoogle tadi, terjumpa Dapur Tanpa Sempadan pun masak ikan cekik leher ni..

jadi kawan-kawan yang tulis komen kata tak pernah tengok/tahu ikan cekik leher tu..sekarang dah tahu kan..

31 comments :

  1. Teringat ada seorang kawan kakcik dulu tersalah sebut ikan ini sebagai 'ikan cekik laki'! hehehe

    ReplyDelete
  2. oh kegemaran ni goreng kunyit garing biasanya..

    ReplyDelete
  3. ikan cekek leher... hehehe... ingatkan ikan pelik ape lah... selama ni makan tak pernah lak terfikir nama macam tu yang orang akan bagi

    ReplyDelete
  4. ohh..hahahaa..saya tadi komen kata tak tau.
    ikan selar kuning saya tau la. camne boleh tuko nama lak hanya kerana dikeringkan?

    ReplyDelete
  5. farah pun baru 1st time tahu kak rose.. hehehe

    ReplyDelete
  6. acik tau ikan ni KY...selalu arwah ayah beli..kadang2 tu tak goreng pun..dia bakar je ngan bara api kayu getah tu..masa tu kemain sedap lagi makan ngan nasi panas2..sekarang ni acik dah lama tak makan ikan masin/ikan kering ni..dah tua2 ni tekanan darah tak stabil KY

    ReplyDelete
  7. Kak zai baru teringat adik kak zai selalu panggil ikan ni ikan cekik laki kahkahkah...

    ReplyDelete
  8. Lor kalu selar kuning tu tau la...feveret gak tu..goreng garing2 mkn mcm tu je..kunyah grup grap grup grap...

    ReplyDelete
  9. kalau ikan selar kuning mmg lah tahu kak yon ...

    ReplyDelete
  10. Adoiii...ini rupanya ikan cekek leher...kalau Yon tak cerita memang tak tahu juga sebab kat tempat kak tak pernah jumpa selar kuning ni dibuat kering pun..

    ReplyDelete
  11. Ikan selar ni memang feveret kami satu family.. hihi.. goreng sedapp.. :))

    ReplyDelete
  12. Sedapp.. dah lama tak makan... semenjak dpt bp

    ReplyDelete
  13. kawan saya pernah cakap sebab dinamakan ikan cekik leher ,pasal tulang kecil yang ada kat tepi perut ikan tu yang selalu buat orang tercekik ...itu yang orang namakan ikan cekik leher ....Waallahualam...

    ReplyDelete
  14. nanti lain kali berhati hati ya dek...ikan ni masalah tulang kan..

    ReplyDelete
  15. Lihat ikan kering ini buat saya teringat ketika saya makan dgn agak banyak bersama ubi rebus. Esoknya kepala pusing. Pergi hospital disahkan buat pertama kali mengidap penyakit darah tinggi.....

    ReplyDelete
  16. Tak pernah pula dengar nama ikan tu disebut ikan cekik leher. Ingatkan cekik leher tu sebab harganya mahal, rupanya bukan....

    ReplyDelete
  17. goreng pun sedap juga ikan selar kuning ni

    ReplyDelete
  18. Selalunya kalo tengok gambar baru tahu ni.. hehe..

    ReplyDelete
  19. ahaaaa..kak Yon..JM adalah salah seorang yang tak tahu nama ikan cekik leher ni tapi bila sebut ikan selar kuning JM tahu lah ehehehe...

    ReplyDelete
  20. Haha.. betul2.. kalau ikan gini memang tahulah.. ikan masin yg ni rupanya

    ReplyDelete
  21. Ooo, baru tahu nama gelaran dia. Selama ni selalu makan cuma tak tau plak dipanggil mcm tu.

    ReplyDelete
  22. lerrr ingatkan mahal benor sampai kan kena panggil cekik leher... hahaha

    ReplyDelete
  23. Assalammualaikum.. kakyon,

    terima kasih info nie.. mselim3 tak pernah dengar ikan cekik leher ... kalau nak tahu pasal ikan sisa nabi .. boleh lah visit mselim3 ..

    ReplyDelete
  24. owhh zila pggil selar kuning jew ky..tp cekik leher sedap plk nmanye..

    ReplyDelete
  25. sedapnya mkn dgn nasi panas2kan

    ReplyDelete
  26. saya pn panggil ikan cekik leher gak kak

    ReplyDelete
  27. Ok...baru tau ikan cekek leher berasal dari ikan selar kuning....tp kalau ikan kering ni okje suka ikan kapak, ikan gelama KY....sedapnya, tambah sedap makan ngan ubi rebus!

    ReplyDelete
  28. Kami sekeluarga familiar dgn mn ni. Kalo yg fresh pagil ikan selar Kecik...pasai saiznya yg comei....tapi sedapkannn

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..