*

Thursday, 11 December 2014

nostalgia ikan kering cekek leher

Assalamualaikum..

 Semasa pergi kepasar raya Segi tempohari..waktu memilih ikan bilis, KY terpandang ikan kering cekek leher yang masih fresh lagi. lalu KY terkenang zaman kanak-kanak KY..inilah lauk ikan paling femes waktu itu..
Masih teringat lagi..ikan kering cekek leher inilah juga bahan makanan utama bantuan dari Kerajaan Perikatan kepada penduduk kampung KY, selain beras dan sardin, sewaktu kampung KY di landa tengelam/banjir berbulan lamanya.
Berlaukkan ikan kering cekik leher dan sambal tumis kosong sudah cukup nikmat rasanya..tambahan pula waktu hujan, cuaca pun sejuk, dengan perut yang sentiasa menuntut akan haknya..
Apa yang terhidang di depan mata.. sudah cukup sempurna rasanya..waima ubi terendam yang di rebus pun sudah cukup lazat dan nikmat untuk dimakan bersama ikan kering cekek leher...

Sambil mengenang nostalgia lama..nostalgia ikan kering cekek leher, tanpa sedar KY memilih beberapa ekor ikan..tanpa memikir apa nak di buat dgn ikan tersebut. Kalau setakat di goreng..paling tidak pun KY sorang jer yang makan. anak-anak memang tak makan ikan kering ni. last2 tergolek kat tong. nak bagi kucing pun belum tentu dia nak makan. maklum..kucing sekarang pun pandai memilih makanan..huhu
makanya..pagi tadi sewaktu membuka peti ais...bila KY terpandang aje ikan itu..langsung terasa ingin untuk memasaknya..
Hah..ini dia!
masak lemak cili api ikan kering cekek leher!
  nak resepi ada di sini..


19 comments :

  1. assalam...samalah pengalaman kita tapi org phg panggil ikan takok...

    ReplyDelete
  2. memang sedap makan ikan kering ni, Penambah selera.

    ReplyDelete
  3. As'salam pandai ya memasak..teruskan usaha

    ReplyDelete
  4. As'salam nak kenal blog ni ya..

    ReplyDelete
  5. Hahaha .. kak yon mama kc pun panggil ikan masin cekik leher. Alahai kak yon lenkali masak sedap2 panggil la Kc. Hehe

    ReplyDelete
  6. nama ikan kering cekek leher ni saya tak biasa, tapi tengok gambar tu macam pernah jumpa rasanya..

    bercakap pasal makanan yang ada nostalgia manis buat kita, kalau saya memnag rasa shahdu bila makan semula, rasa teringat apa peristiwa yang kuat dalam memori kita ..... kehidupan ya, yang manis yang pahit jadi penguat diri..

    ReplyDelete
  7. Makan bertambah kalau ada ikan ini, pembuka selera.

    Nanti kak zai nak masak macam nilah kakyon.

    ReplyDelete
  8. sungguh nostalgia ya kakyon...saya pun ingat ikan kering cekik leher ni dulu digoreng dan makan dengan ubi rebus selain dengan sambal tumis untuk sarapan pagi masa budak2 dulu.

    ReplyDelete
  9. ikan kering cekek leher..uni nye nama festime dgnr..ingakan kak yon makan ikan then tercekik hahaha...mcm2 lah JM ni kan

    tak pernah tgk ikan tu..kalau ada gambar yg lebih jelas..ikan tu mmg namanya ikan kering cekek leher atau ikan kembung yg di kering..huhuh..confius

    ReplyDelete
  10. Ingatkan buat lawak, rupanya mmg ada ya nama ikan tu ya..hehee
    Mesti sedap lauk tu..lemak dipadankan dgn rasa masin. Pergh!

    ReplyDelete
  11. Saya tak tahu sbnrnya mcm mana rupa ikan cekik leher ni..mungkin kt tempat saya dipanggil dgn nama lain..

    ReplyDelete
  12. Sama lah... walaupun sangat suka ikan kering, tapi tak boleh imagine ikan apa asalnya ikan kering cekik leher ni . Ikan tamban ke KY ?

    ReplyDelete
  13. laa ada nama ikan kering cekik leher rupanya..nasib akk cakap klu x sampai sudah tak tau kak..h ehee mcmna bentuknya tu kak..ikn tamban kew selar kuning kecik?.

    ReplyDelete
  14. Kak Yom, kalau dalam keluarga saya, ikan kering ni antara yang paling laku. Goreng jer garing sebagai peneman suapan nasi. Bila tak habis, goreng lagi...dan lagi dan lagi...sebab nak kan kerangupan dan masin2 sedikit tu. Memang sedap, kak.

    ReplyDelete
  15. masak lemak cili api!!! sedap tuh! macihh share resepi...=D

    ReplyDelete
  16. sedap nyerrrr ada bauh belimbing

    ReplyDelete
  17. klu fresh selalunya goreng dan masak pindang lah ikan ni ... sedap tu ada belimbing .

    ReplyDelete
  18. Okje jarang mssak lemak ikan masin ni KY....sebab bebudak tak makan, tulah yg mls nk masak tu....nanti kena masak lain gak...
    Anak bongsu okje suka makan ikan masin, yg lain kurang pulak...

    ReplyDelete
  19. wow!!! baru baca entry ni, sedapnya nmpak masak lemak cili api tu. bagus kak yon siap bg resipi lagi..hehehe

    zinziemeewah

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..