*

Tuesday, 16 December 2014

mata yang serakah..pokok dan tumbuhan

Assalaamualaikum..
 Kekadang hairan dengan perangai manusia yg suka sangat sesuatu yg buruk dan di kongsi untuk dijadikan tontonan ramai. Niat memang dah baik minta di doakan untuk kebaikan pesakit..tapi janganlah sampai apa yang di kongsi itu boleh memalukan diri pesakit dan ahli keluarganya. Banyak lagi bahagian tubuh badan yang sakit boleh di tunjukkan secara sopan, tapi kenapa bahagian yang sepatutnya di selindungi di dedahkan?
kesian pesakit menjadi mangsa kerakusan mata mata yang serakah..

cantik tak pokok ini :)
pokok ini KY nampak  dirumah kawan KY. tertarik dengan kecantikannya lalu KY snap gambar untuk  ditunjukkan pada rakan-rakan blogger pencinta pokok dan tumbuhan . tahu tak kawan-kawan pokok apakah ini ?
My Green Eye's, sudais, suka suka dan kawan yang lain mungkin tahu  dan sharelah apa namanya..senang nak cari kt nursery nanti..

33 comments :

  1. Memang keluar warna merah ye diatas pucuk bunga tu KY.. cantik sangat merahnya tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pucuk daun tu yg wana merah mcm bunga Yati.mangkin besar tukar kaler hijau..

      Delete
  2. oh igtkan bunga tu kena sembut cat merah, hihi

    ReplyDelete
  3. Setuju tu KY. Kalo niat nak share utk tolong pesakit atau mangsa kemalangan, takperlu sampai nak sebarkan gmbr yg "kalau org sebar gmbr kita sendiri dlm keadaan tu, kita malu".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah kan..kesian mangsa. bila dah besar dan sembuh nnti nmpk gmbr sendiri dlm keadaan aib..tentu dia rasa malu..

      Delete
  4. Cantik dan unik pokok tu. Insya Allah, moga saling mengingati macam ni dapat bantu masyarakat kita menjadi lebih alert pasal hak orang lain dan pada masa yang sama tidak menyalahgunakan teknologi yang makin canggih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesamalah kita saling ingat mengingati. bukan semua benda nak di virelkan..

      Delete
  5. Cantik...kak zai pernah tengok tapi tak tahu nama dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KY pun firstt ime tengok Zai..cantikkan..

      Delete
  6. Cantikkk.. first time tengok kakyon

    ReplyDelete
  7. cantiknya.. kt tgh2 tu mcm ada coklat ferreroroche..hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah pucuknya..bila besar jadi merah..selepas tu hijau..

      Delete
  8. cantik dan unik pokok tu kakyon, bab share2 ni memang banyak kes niat tak menghalalkan cara perkongsian tu, kena berhati2 kerana kebanyakannya yg aib terbuka :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. niat dah baik..cara tu kurang sopan..

      Delete
  9. Kalau tak salah nama dia bromeliad. Ada macam2 corak daun dan bunga dia.
    ...saya memang anti habis orang yang suka duk buh gambar2 mangsa eksiden yg teruk2 dalam fb. Tak fikir ke perasaan mangsa dan famili orang ke..? kalau kena diri sendiri mcmana rasa..baru2 2 hari lepas tengok eksiden teruk depan mata, dua2 driver pompuan tersepit dlm kereta, saya tengok orang berpusu-pusu ambil gambar sedangkan salah seorang perempuan tu meraung2 kesakitan..bayangkan..sakitnya hati tengok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terimakasih Mala :)
      baru-baru ni gambar budak perempuan yg sakit..sedih sangat pada dua-dua perkara ;(

      Delete
  10. KY betul ke nama dia gitu.....mcm tak logik jer hihi....KY bergurau yeh hihi....

    Okje ni pencinta pokok jugak KY tp tengok jerlah, tanam tak suka hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. betulla tu Anom..Mala bagi dah namanya..
      tak suak tanam beli yg dah siap dalam pasu ..OK jer..hehe

      Delete
  11. Ha... tengoklah Kak Mala dah bagi nama tu KakYon.
    Memang cantiklah sebab yg biasa tu tajam-taham hujungnya ada duri. Kalau raya sarungkan dgn cengkerang telur - dululah. Yg ini lain - menarik sebab ada merahnya di tengah:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat bandar orng tak tanam pokok tu lagikan.tujuan masukan cengkerang supaya tak tercucuk bila terkena daun dia yg tajam tu tapi nampak cantik pulak. kreatif org dulu2..

      Delete
  12. cantik kakyon...rasanya jenis ni sya belum pernah tengok lagi...unik lah ada merah2 lah pulak kat dalam nya....sya memang pencinta pokok2 kakyon tapi tanam tak seberapa pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KY pun pertamakali tengok..spesis baru kut ye..

      Delete
  13. cantik sgt pokok tu! saya suka, tapi belum tahap cinta...maka tak kenal nama pokok :D

    baru-baru ni, ada yg tayang lutut..sbb lutut tu nak kena operate. Tapi ni kes tayang sendiri lah. Pun tak patut. Aurat tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sendiri yg suka nak tayangkan..muga kita bukan dari gulongan orang seperti itu..

      Delete
  14. Lumrah manusia yang suka perhatian.. walaupun menggadai maruah orang lain. Moga kita terpelihara dari ketidak sengajaan yang mengundang dosa dan noda..

    ReplyDelete
  15. assalam.. cantiknya.. bak kata Kak Mala..bromliad namanya.. short form "brom" :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wksalam.nama dah secantik pokoknya :)

      Delete
  16. Cantik kan...tp sy xkenal pn...huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantik dan unik pada pandangan KY..

      Delete
  17. x tahu kak Yon..pertama kali tgk ni...bukan pokok lidah buaya ke

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..