*

Friday, 5 December 2014

jangan durhaka

  Assalamualaikum..
Salam Jumaat



Baru nak warm up mencatat entry blog..rasanya baru jer isnin..rupanya dah jumaat..dah nak bertukar minggu ..
cepatnya masa berlalu..
so..pagi ni bila mencari idea nak mencatat.. tetiba rasa hiba pula, tak semene-mena rasa nak menitis airmata tanpa sebab musabab tertentu..

Bila terbaca  hadis ini..
bertambah sebak rasa dada..

hadits riwayat An Nasai, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
ثَلَاثَةٌ لَا يَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ الْعَاقُّ لِوَالِدَيْهِ وَالْمَرْأَةُ الْمُتَرَجِّلَةُ وَالدَّيُّوثُ

“Tiga orang yang tidak akan dilihat oleh Allah ‘azza wa jalla pada hari kiamat yaitu:
(1) orang yang durhaka pada orang tua,
(2) wanita yang menyerupai laki-laki,
(3) ad dayyuts.

YaAllah..jauhkanlah anak -anakku dan keturunanku dari kalangan ketiga-tiga gulongan orang ini.. Ameen.

20 comments :

  1. Mudah2an kita sentiasa berusaha untuk berbuat yang baik2 sahaja...

    ReplyDelete
  2. salam tazkirah jumaat... mudah2an kita tak termasuk dalam golongan yg tersebut... larangan agama sangat banyak dan meluas sekali...

    ReplyDelete
  3. Aamiin..semoga kita dan anak2 kita kita termasuk dalam golongan 3 tu kan KY

    ReplyDelete
  4. salam jumaat akak...
    ameennn...semoga kita tiada dalam golongan tersebut kann...

    ReplyDelete
  5. Ad Dayyuts tu apa? Org dayus ke?

    ReplyDelete
  6. terima kasih kak Yon di atas perkongsian ini

    ReplyDelete
  7. semoga ank anak dan zuriat keturunan kita sejuk di mata tenang di hati

    Doa Mendapat Pasangan baik & zuriat penyejuk mata



    رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَجِنَا وَذُرِّيَّـتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا


    لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً





    ‎”Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami

    dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami),

    dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang yang bertaqwa.”

    (Surah Al-Furqan 25;74)

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum...wah bakal doktor lah ni ya.. tahniahya..insyaAllah ..semoga berjaya menjadi seorang doktor.

    akak pun ada ank sedara sorang lelaki kat mesir.. tak ingat plk kat bahagian mana..

    akak pun selalu amalkan doa ni untuk anak-anak akak.. doakan juga ank-anak akak supaya bleh wat medik kat sana dik ya...amin..

    ReplyDelete
  9. WAHHHH... TAHNIAH! TAHNIAH!!! tumpang gembira ;-)

    ReplyDelete
  10. amin
    insyaallah kita sentiasa bersama rahmatNya

    ReplyDelete
  11. masa cepat sangat berlalu sekarang sedar2 dah masuk bulan terakhir

    ReplyDelete
  12. Assalam, terima kasih sudi keteratak bunda dan memahami situasi dan mendoakan kesihatan bunda...terharu sangat.

    Walaupun dalam mood istirehat bunda singgah komen rambang blog2 kalian...

    ReplyDelete
  13. Supaya kita semua tidak tergolong dari 3 golongan yang disebut itu. Insyaallah

    ReplyDelete
  14. semoga kita ahli keluarga kita terhindar dari golongan tersebut....

    ReplyDelete
  15. Semoga kita tidak dalam golongan itu.

    ReplyDelete
  16. assalamualaikum... terima kasih di atas peringatan ni. saya baru start blogging. jemputlah datang blog saya zinziemeewah.blogspot.com

    selamat berkenalan :-)

    ReplyDelete
  17. Ameen...mnta2 sangat kita dijauhi dr golongan tu...

    ReplyDelete
  18. Yelah kan KY ada masa mmg jiwa terasa sangat sensitif ..... sampai boleh menitik air mata, tapi ada kalanya, tak jugak.....
    Moga dijauhkan diri kita anak anak dan keturunan kita dpd golongan itu... Ad Dayyuts tu golongan apa yer...

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..