*

Monday, 29 December 2014

bersahabat dengan alam sekitar

Assalamualaikum..
Setuju sangat dengan titah Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V supaya kita menjadi sahabat baik kepada alam sekitar..
Bukan di Kelantan sahaja..tapi di seluroh negara..
KHUSUS nya...


Nak updet trips ke Bali..tapi tanggohkan dulu lah...cam tak bes pulak nak stori citer happy2..sedangkan ada insan lain yang sedang bersedih dengan nasib mereka..

14 comments :

  1. telah dinyatakan dalam AL-Quran, bahawa kerosakan dimukabumi ini adalah dari tangan-tangan manusia itu sendiri kan KY..ambil iktibar atas setiap kejadian.

    ReplyDelete
  2. Daulat Tuanku... tajam sindiran Tuanku tu... bersahabat bermakna membuat baik... nasihat yg mengena kepada ramai orang yg tamak haloba bermusuh dengan alam

    ReplyDelete
  3. tegur demi kebaikan ...

    ReplyDelete
  4. kata-kata keramat dari Tuanku sultan, berapa ramai yang prihatin..?

    ReplyDelete
  5. Setuju sangat!!! btw tunggu entri bali akak tue..=D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teruja dgn entry Farah..KY kesana..tapi pengalaman kita taksama kut..:)

      Delete
  6. dalam al-Quran mmg dah diperingatkan hal begini, cuma kita yg tak ambik peduli. Bkn kita, tapi manusia2 yg rakus.

    ReplyDelete
  7. Saranan yang patut dididik dari rumah...saya teringat mula2 datang ke pulau ini ada satu taman yang satu2nya cantik untuk berehat dan dijadikan playground. Ada beberapa deretan pokok rhu yang dipotong rapi bentuk payung. Saya tidak pasti berapa umurnya tapi saya sudah 26 tahun disini dan pokok itu sudahpun ada. Tahun lepas pokok2 yang sudah menjadi trademark itu sudah ditebang semuanya dan taman itu itu kini menjadi terang benderang dan panas. Rasa ralat betul dan tidak faham kenapa pokok rhu tersebut di buang..bukan menyusahkan pun..bahkan amat cantik kerana sentiasa dipotong rapi,,,

    ReplyDelete
  8. Disebabkan banyak sangat kerosakkan yang dilakukan terhadap alam sekitar maka terjadinya banyak bencana.

    Kakyon nak dengar cerita Bali sebab in shaa Allah ke sana bulan March.

    ReplyDelete
    Replies
    1. balik dari bali banyak sangat hal..sampaikan tak sempat nak edit gambar semua..itu yg melambatkan nak updet blog sebenarnya Zai.insyaAllah akan updet juga nanti..

      Delete
  9. betul..bumi dah tua. dunia dah akhir zaman. dah tak larat nak tanggung dosa manusia

    ReplyDelete
  10. KY ke BALI?..ni yg x sabar nak tahu citer dari kak Yon nih..

    Betul..alam juga makhluk Allah..marilah kita sama2 muhasabah diri

    ReplyDelete
  11. Suka dengan sifat jiwa rakyat Sultan Kelantan ni... Yelah, turut bersimpati dgn nasib saudara kita di pantai Timur

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..