*

Wednesday, 22 October 2014

Melancong keTurkey part1

Assalamualaikum..
Selepas menempoh penerbangan paling lama yang pernah ky lalui..selain ke Mekah dan Jepun, ahkirnya sampai juga ky menjejakkan kaki ke lapangan terbang Istanbul lebih kurang jam 6.30àm waktu Istanbul. Jarak perbezaan masa antara KL Istanbul hanya 5 jam..
Selesai urusan diri dan bagasi..kami disambut pemandu pelancong yang dilantik olih Masholidays dan membawa kami menaiki bas yang muat untuk 16 orang peserta. lebih 10 jam dalam kapalterbang memang amat meletihkan. Masuk dalam bas mata mula tertutup..
 kami di bawa melawat tempat bersejarah..
* ky tak ingat nama tempat itu..masa tu masih blurrr..tak cukup tidur dan mabuk udara*
Apa yang ky ingat.. kami di bawa melawat/masuk ke Masjid Biru, tapi memandangkan pengunjung terlalu ramai, berbaris panjang sampai  dekat 1likometer *angaran ky..kalau di susun baris memanjang* jadi pemandu pelancong kami sarankan agar kami melawat di hari akhir lawatan nanti..




sebelum memulakan lawatan..kami di beri penerangan serba sedikit tentang tempat bersejarah diIstanbul..

 
masjid biru yang nampak dari jauh..




Ditepi halaman masjid biru ada air pancuran yang menjadikan tempat sekitarnya rasa tenang dan nyaman..sesekali burung singgah bermain àir di bawah pancuran. Bunga rose pula sudah tidak kelihatan menarik kerana musim luruh bakal tiba..

Sempat juga bergambar walau dalam keadaan yg tak selesa..tidak mandi dan tidak bersugi..hihi

Selesai melawat tempat bersejarah yg wajib di lawati kami meneruskan perjalanan ke Angkara. Tak pasti berapa lama dan jauh perjalanan kami..yg ky ingat kami tak mandi dan tak makan sampailah ke hotel. Bayangkan keluar rumah dari Shah Alam selepas solat isyak dan bertemu isyak semula di Angkàra..tanpa makan, minum dan solat..huhu.
opps! makan breakfast dalam flight sebelum sampai airport.
nasib baik semasa lawatan kami ada membeli snak dan roti buat alas perut. Kalau tidak harus kami kebulur.
Kalau dicampurkan masa di Malaysia dan di Turkey kami melalui waktu yang agak sukar kerana lebih 24 jam kami tidak dapat mandi atau membersihkan diri..cuba bayangkan seperti yang ky bagitau kat atas tu..
Memang bas ada berhenti di setiap RnR, tapi kemudahan asas untuk orang muslim tidak ada seperti di Malaysia. Masa yang di beri pun terhad.
hampir jam 8 malam bàru kami dàpat makan dan checkin di hotel..

Pssst....pandangan ky, sepatutnya  Masholidays peka dengan keperluan pelancong muslim. Selepas 10 jam dalam kapalterbamg tentu kami keletihan dan perlukan rehat untuk meneruskan perjalanan seterusnya. Dapat bermalam semalam di Itanbul supaya kami tidak keletihan dàn dapat menunaikan tuntutàn agàma..
Nantikan entry hari kedua pulak ye..

33 comments :

  1. Replies
    1. kalau di kira ramainya oang yg beratur gitulah..tapi ramai juga yg berundur seperti kumpulan kami..

      Delete
    2. DARI PAK SUNANG Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui AKI DARMO saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan AKI DARMO,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan AKI DARMO yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti, AKI DARMO juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penglaris jualang silahkan hubungi AKI DARMO di 082-310-142-255 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya –ATAU KTIK ALAMAT BLOG AKI -http://pendidikan-merangin.blogspot.co.id

      Delete
  2. Seronoknya dapat jalan-jalan tempat orang macam ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yelah PMDR..walau penat tapi seronok :)

      Delete
  3. selalunya pi check in hotel dulu kan . sabar je la bdn melekit satu hari ... banyak bunga ros ... mesjid yg indah .

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanya camtukan. cuaca sejuk sikit pun tak berpeluh..cumanya bila kita dah biasa dgn rutin tu..bila tak buat rasa cemacam jer..hihi

      Delete
  4. heheh!!!!klu cuaca sejuk2 xdak bau sangat ky, kira semua wangi g la tu walau belum bersugi. btw bestnye turkiye

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila tak berpeluh bau masih wangi..hihi
      memang best sangat..rasa nak pergi lagi..

      Delete
  5. amboi...panjang sungguh beraturnya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. gitulah AS, nak ketandas pun kena Q..huhu

      Delete
  6. seronok baca kisah kakyon melancong, bagai2 pengalamn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terimakasih SI..rajinlah singgah ye..;)

      Delete
  7. Kalau boleh elok dibawa ke hotel dulu lepas tu baru ada semangat pergi jenjalan kan kakyon.

    Salah satu tempat dalam list kak zai untuk ke Turkey.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya lebih elok begitukan Zai..

      InsyaAllah..moga impian Zai terlaksana tak lama lagi..

      Delete
  8. uih, lama tu tak mandi. Agaknya sebab mereka ikut budaya org Eropah kot, mandi sekali sekala je. Sebab tu Masholiday tak berapa peka bab ni. Lama juga ye flight 10 jam. Ermm.. kalo nak pegi bawak anak kecik, kena pikir pat ploh kali ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pasti pulak akak budaya mana diaorang ikut. ye masholidays kena pekalah bab ni..
      ky nmpk ada aje family yg bawa anak kecil, mungkin dah biasa kut :)

      Delete
  9. Seronok sakan kak yon...dah merata tempat mengembara...harap2 jangan lupa balik Msia ekk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..Bunda, Msia tempat tumpah darah ku..mana boleh lupa..

      Delete
  10. cantik masjid tu,,
    takpe dalam gambo orang tak tau tak mandi..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..haah kan, tapi kena cerita juga pasal buruk baiknya kan untuk pengetahuan org lain. kita share pengalaman ;)

      Delete
  11. wah best nye.. wish satu hari dapat pegi sana jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah..kalau dah ada niat tu..akan tertunai suatu hari nanti..

      Delete
  12. At least berilah peluang utk jamak/qasar ye tak KY.
    Letih dahlah satu hal. Kalau budak belasan tahun bolehlah larung kena kita yg dah letih lutut dan mata manalah boleh tahan kan.. Nasib baik KY ada stamina mengorak langkah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang terkilan kat bab itu.ada nmpak org solat ditempat terbuka.lelaki bolehlah. org mcm kita banyak perkara harus dibereskan dulu sebelum solat.
      perjalanan kami dari satu tempat ketempat lain naik bas, cuma letih turun naik bas saja. Insyaallah..stamina di latih dengan berjogging setiap pagi. sama macam nak pergi hj dan umrah dulu..

      Delete
  13. OK...terima kasih KY..
    saya save kan entry ni...mana lah tau ada rezeki saya nak ke Turkey nanti dgn MAS :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesama..silakan klo entry sedikit ini boleh membantu..

      Delete
  14. Ohhhhh gi Istanbul rupanya....emmmm tak dptlah FM gamaknya, salah teka huhu....
    Yelah KY .....okje baca pun dah tau penat tu.....tapi tak pe lah seronok sebab dpt tgk negara orangkan....kejam mata jelah KY hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..paham2 ajeler.kira dharurat masa tu..huhu

      Delete
  15. no wonder lah murah tetapi servis tak memuaskan..kenapa dorang x bawak pe gi tempat makan sblm sampai ke hotel..bawak ke tempat utk bersolat dulu ke..maybe tour guide tu bukan islam ke kak Yon...confius nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah JM, awek gud tu tak pernah mention pasal solat. pandai2 kitalah nak curi2 masa dan waktu yg sesuai nak solat.itu sbb bnyk tempat ky tak ikut pegi melawat tmpat yg amik masa lama lawatan. rela tinggal dlm bas..senang cari tempat solat..

      Delete
    2. ish... ada ke patut mcm ni. yg MAS pn satu...dh tahu muslim yg ikut, patut buat la time table utk solat kan, kalau tak pun as free time utk bg fair pd semua agama....

      zinziemeewah

      Delete
  16. sampai2 jer trus pegi lawatn dh...ish ish ish.. org bawala check in hotel dul, bersihkn diri n mkn dulu...sabar jerlah. seb tu kadang pergi sendiri lg best...hehe

    zinziemeewah

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..