*

Thursday, 17 July 2014

tudung oh tudung..

Assalamualaikum..
Cuti Nuzul Quran baru-baru ni..akak n anak perempuan akak berkemas bilik. banyak sangat kain baju tak dipakai..dah sempitlah tu maklumlah  badan dah bertambah sihat walafiat.. 
walau berpuasa badan maintain cengitu..huhu
mencari idea nak buat apa dengan kain baju yang masih elok dan cantik dan boleh di pakai selalu..

mencari idea juga macamana nak uruskan kain tudung yang melambak dipasaran kat bilik nih.
kalau keluar ke mana-mana, pantang nampak tudung atau shawl mesti nak beli.
dah beli, baru pakai sekali dua dah jemulah pulak. nasib baik tudong shawl tu tak berapa nak mahal..kalau si Fareeda punya tak mampu lah harus juga makcik pakai jerlah sehelai dua yang ada tu kemana-mana makcik pergi..hehe

sambil berkemas tu sambil-sambil pandang kain langsir yang tergantung sekian lama tidak berganti.
 ting! ting! ting!
tetiba kepala akak keluar mentol..hahaha

kebetulan dalam stor ada lebih rod langsir dari Ikea yang akak tidak guna. apa lagi akak pun memaksa dan  Mr. Papa pun terpaksa rela mengerudi dinding memasang rod itu..
 ini baru sebahagian..ada lagi dalam dua buah laci. rasanya boleh dah kalau nak buka carbooth sale..



yang ini anak perempuan akak punya. walau pun baru berhijab..alhamdhulillah..koleksi tudung shawlnya sudah banyak..tidak lama lagi akan menyemak menyamai koleksi ibunya juga. selalu juga bertukar-tukar tudung dengan dia..kekadang berebut pulak nak pakai tudung yang sama..hehe

 mungkin ini pemandangan biasa disetiap rumah kan~~            

36 comments :

  1. memang byk betul tudung nya kak yon..kira sepasang baju sehelai tudung lah ni..kalau JM..sepasang baju boleh match 2-3 pasang tudung then tudung pun ada dalam 10 helai kalau x salah...kalau org perasan mesti dorang cko..ehh..x pernah bertukar tudung budak nih :-)..JM pun pakai shawl jugak...tak mampu nk beli FAREEDA punye :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam banyak2 tu sehelai dua jer yg jdi feveret. serupa mcm tak bnyk tudung..balik2 pkai tudung yg sama..mcm JM juga..hehe

      Delete
  2. Wah, banyak tudung-tudung akak dan anak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. daj jd semak pulak bila bnyk. tak tau nk bagi sape dah CM..

      Delete
  3. Wah akak. macam-macam jenis yang ada tudungnya.

    ReplyDelete
  4. Lumrah bila rumah ada anak perempuan. KakYon bayangkan kakak ada 3 anak dara campur mama daranya ni lagi - itu yg selalu export ke Indon bagi bibik bawa balik sana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pernah akak pergi satu kedai tudung, ada seorang ibu bersungut berebut tudung dgn anak daranya. dia ni pesen tak suka nak share. sekali dia borong 10 helai. pasni nak sorokkan katanya..anak dia jenis suka taram mak punya..hihi

      Delete
  5. rumah sura pun sama..2 anak dara campur Uminya..banyak tudung..tapi bila time nak pakai asyik amik yang sama jer..bila dah jemu..biar camtu..lama2 semak..
    ni pon dah siap kemas mana yg dh tak pakai..kasi buang...nak bagi kat orang tak tahu nak bagi kat sapa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak nak buang sayang pulak. nak bagi orang pun ttak tau sape.simpan dulu sampai jumpa org yg sesuai nak di bagi..

      Delete
  6. sama lah saya kak..tapi setiap kali pun dok ulang pakai tudung hitam atau kelabu..hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rata2 macam kita semua sama ye Sal. suka pada basic kaler..

      Delete
  7. tu dia....org perempuan punya koleksi tudung, mmg selalunya penuh satu dua almari..hihihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah terlampau banyak main gumpal2 letal dalam laci..hihi

      Delete
  8. Saya sedekah pada cleaner kat ofis,..kesudian dan kegembiraan mereka satu kepuasan bagi saya..syukran

    ReplyDelete
    Replies
    1. untung sud@is bekerja, ada tempat nak salurkan tudung tu. cleaner ofis anak akak pakaian dia lebih uptodate dari pengurus bank tu sendiri. silap hari org sangka dia yg pengurusnya..hikhikhik

      Delete
  9. Sama lah dengan rumah saya kakyon.. tak tau nak sangkut mana.. en suami dah sound .. tak dah beli tudong baru raya ni huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. yelah yati..Mr.papa akak pun sound.."berapa banyak tudong lagi awak nak beli ?..yg ada pun tak terpakai!. hakikatnya dia tak tahu..selepas kita beli tak tau nak pakai..takpun perasan tak sesuai..hihi

      Delete
  10. Saya tak pandai pakai shawl...dan saya tak banyak tudung. So, saya hanya guna tudung yang sama jer bersilih ganti. Baju pun x banyak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita biasanya suka pakai baju yg sedap di pakai jerkan ziela..tu yg nmpk mcm tak banyak baju..:)

      Delete
  11. acik pun tak pandai pakai shawl kakyon..kalau pandai pakai rasanya harus lah macam tu jugak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Main belit2 jer Acik..janji labuh dan tutup dada..;)

      Delete
  12. Salam Kak
    banyak juga tudung kt rumah walaupun kat rumah tu sorang jek wanita hihihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru sorang tu..kalau berdua lagilah banyaknya..hihihi

      Delete
  13. kreatif idea kak yon ni,boleh gak cuba tudung anak2 dara ana ni dah berlambak2, mana yang beli, mana yang hadiah dari ibu2 saudara mereka..tq kak yon kongsi idea.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ana..sharing is caring..:)

      Delete
  14. bagus jugak idea akak yer.. dari dok simpan jer baik gunakan untuk sesuatu yg kreatif mcmni..nampak kemas jer..=D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okkan MS camni. Dah jd mcm dekorasi kat dinding bilik pulak..:)

      Delete
  15. cantik je susun macam tu.. kalau simpan dalam almari leceh nak selak satu2.. tergantung macam tu lagi mudah.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang senang aizamia3..dari jauh dah nmpk apa kaler yg nk dipakai. betullah klau dlm almari atau laci..sush nak cari pilih..

      Delete
  16. Kak zai pun suka beli tudung tapi bila pergi berjalan pakai tudung yang sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita serupa ye..klau nk cpt pakai yg sarung jer..lagi senang..:)

      Delete
  17. heran
    kat mana2 rumah pun sama
    penuh dengan tudung :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. entah2 tudung yang lebih banyak dari baju kan teh..

      Delete
  18. Kakyon, byaknya tudung..koleksi wa belum sampai tahap tu lagi :-)

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..