*

Friday, 4 April 2014

cerita buah kundang

Assalaamualaikum..

waktu balik dari hospital Sungai  Buloh semalam, akak nampak ada gerai jual buah kundang kat tepi jalan pekan Sungai Buloh. Bila nampak terus rasa kecur air liur akk. Teringat masa kecik2 dulu..bila musim buah kundang ni emak akak selalu bawa balik kerumah pemberian ikhsan dari cina apek kat kampung akak. Seronoknya bila dapat , kami sekeluarga makan sepuas hati sampai akak sakit perut.  kundang yang emak akak bawak balik tu  bukan yangg manis tapi yang masam. Waktu tu takde makanan lain kan..walau pun masam di makan juga. Punyalah akak rasa seronok masa tu..akak kaut banyak2  masuk dalam poket..sambil main teng teng dgn kawan2..krup..krap..krup..krap..buah kundang masuk ke mulut. habis sekocek..sekocek lagi akak bedal.
Bila malam apa lagi..perut akak pun memulas mulas..
Lepas sorang sorang akk kejutkan nak ajak temankan akak menunaikan hajat akak..hehe Sampai tak tidur lah sepanjang malam.. Sejak itu akak serik tak nak makan lagi buah kundang.. Takut peristiwa lama terjadi lagi..hihi..

masa akk mengandung anak sulong akk, tetiba akk teringin sangat nak makan buah kundang. Kebetulan masa tu ada pulak musim buah kundang. nak makan rasa serik  teringatkan peristiwa lama..tapi tekak ni teringin sangat nak makan. akak saja2 pergi kat gerai tu kekonon nak pegang2 aje buah tu nak lepaskan rindu kononnya..hehe * sesiapa yang pernah rasa mengindam hendakkan sesuatu tahulah tabiat orang mengidam tu camna..hehe *.akak pegang2..kekonon tanyalah berapa harga kekati * masa tu timbang pakai kati dan tahil*  agaknya nyonya tu perasan bukannya akak nak beli pun..terus dia hulurkan sebiji.." amoi! lu try makan ini buah sangat manis maa..beriya2 dia suruh akk makan. aiya nyonya! ini buah mana ada manis..manyak masam owh! kata akak.
tada masam lah amoi! ..lu try makan satu!
bagai orang mengantuk di hulurkan bantal..
sepantas kilat akk sambar buah kundang dari tangan nyonya tu dan terus ngapp! * zaman dulu bukan pikir sangat pasal kebersihan nih*
adohai..betul kata nyonya tu..memang manis. rupanya baru akk tahu yang buah ni ada yang manis dan ada yang masam. patutlah apek kampung akak tu bermurah hati bagi berbakul2..rupanya dia sendiri pun tak nak makan sebab buah tu masam.




10 comments :

  1. emmmm sedapnye kak....
    mgu lps blk kg segamat singgah pagoh beli kundang camgitu
    besau2 buah dia kak..manisssss sekaliii...kot dekat mau kite pi beli lagi hihi
    kalau yg muda masam tu kite suke buat campo sambal belacan...terasa2 kt tekak masamnye tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tau pulak yg muda bleh buat sambal..

      Delete
  2. waaa sedapnya kundang.. dah lama x makan kundang terliur tengok nya

    ReplyDelete
  3. Bunda ni kalau buah yang masam2 ni kurang sikit...tapi bila tengok jer pun dah kecur air liur dah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi yg ni manis BUNDA :)

      Delete
  4. Sedap makan buah air asam..nyam-nyam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada nama lain selain buah kundang ye..

      Delete
  5. owhh ada yg mnis ye kak..byk buah tu kt sini.tp x nk mkn tkut msam.klu ada yg mnis nnt cari lh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg kat kl ni selalu akk mkn yg manis..

      Delete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..