*

Tuesday, 1 October 2013

tidur

Salam alaik..

Dalam beberapa minggu ini akk selalu saja rasa letih dan mengantuk. apa sangatlah kerja yang akk buat sampai rasa macamtu. tahap kesihatan semuanya baik, baru saja buat pemereksaan kesihatan bulan lepas.
 terlampau banyak berehat ke? rasanya macam tak cukup masa nak buat semua benda. banyak berfikir ke? takde apa yang nak di fikirkan, lagi pun akk ni jenis malas nak fikir benda yang remeh temeh dan bukan berkaitan dengan akk..
banyak tidur atau kurang tidur ? entahlah..rasanya tidur siang takde dalam aktiviti harian akk.
tidur malam ? mungkin terganggu sedikit dengan cuasa yang panas sangat sekarang ni. bukak airkon paling sejuk pun tak rasa sejuk..
kurang bersenam???
yerlah kut..huhuhu


tq cik google..comel betul gaya tidurnya..

dah sebut pasal tidurkan..akk nak share kisah "tidur". seorang lelaki bertanya kepada Rasullah saw..

TIDUR Temannya MAUT
Ada seseorang laki - laki menghadap Rasulullah Saw kemudian dia bertanya; " Wahai Rasulullah ,Tidur adalah sebagian nikmat Allah di dunia, Apakah kelak kita juga kan tidur di Syurga ? Jawab Rasulullah; TIDAK" ,Kerana tidur adalah temannya MAUT, sedangkan di syurga tak ada kematian, Bagaimana istirahat ahli syurga ? tanya lelaki itu lagi, Rasul pun menjawab; Di Syurga tak ada rasa lelah, semuanya serba menyenangkan." (HR. Baihaqi , ibn Abi Hatim )

Allah Ta'ala berfirman;

"Yang dengan KurniaNya menempatkan kami dalam tempat yg kekal/Syurga, didalamnya tidak merasa lelah dan tidak merasa Lesu. (QS. Fathir 35)

SUBHANALLAH...

Sungguh besar nikmat Allah yg diberikan kepada hambaNYA , yang Taat kepada-NYA.

Semoga ALLAH senantiasa bimbing kita dalam meraih kemenangan-Nya, dan mudah-mudahan kita termasuk salah satu hamba-Nya sebagai penghuni - penghuni Syurga Nya kelak Aamiin..
*akk C&P dari FB Azlina HJ Hashim

4 comments :

  1. Salam...

    Biasanya tidur yang berkualiti walaupun sedikit kita akan segar mungkin tidur yang terganggu buat kita rasa tak selesa dan mengantuk.

    Sebab itulah kita di galakkan berqiamullai dan beramal ibadat di waktu malam agaknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Jun..
      bila waktu tidur dah tergangu..susah pulak nak bangun tengah malam untuk beribadah..

      Delete
  2. As-Salam kak, lama tak berkunjung ke mari dan meninggalkan jejak di sini...rindu akak...walaupun rumah kita tak lah jauh sangat tapi rasa macam dah bertahun tak jumpa kan kak...Azzah pun dahmakin sibuk sekarang ...
    Tidur...dulu-dulu Azzah mmg kuat tidur..! sejak kecil ingat emak Azzah selalu ckp Azzah suka tidur siang..kadang-kadang pukul 10-11 pagi dah ngantuk! dan emak Azzah akan marah sebab orang tua kata tak elok tidur masa matahari "naik" ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmslm Azzah, kita lama tak jejak menjejak..:)
      agaknya nikmat tidur akk dah di tarik balik. redha aje dengan ketentuaNya..

      Delete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..