*

Tuesday, 12 March 2013

pandan wangi

Assalaam rakan bloggers yang di kasihi.. semoga kita semua di rahmati dan dalam perlindungan Allah..
syukur alhamdhulillah..beberapa tahun kebelakangan ini kesihatan akk baik2 sahaja. walau pun ada beberapa perkara yang membuatkan hati akk merasa cemas dan gundah gulana..tapi akk berjaya membuang perasaan itu jauh2..dan akk banyakkan pasrah dan tawakal saja..
untuk menghilangkan perasaan cemas dan gundah, akk banyakkan melakukan aktiviti. aktiviti paling senang ialah berkebun atau bercucuk tanam. rasa bangga dan gembira bila semua tanaman menjadi. akk bukan tanam buahan atau sayuran.. akk cuma tanam keperluan asas kegunaan dapor saje dan pokok rose dihalaman rumah.

pokok pandan wangi paling senang nak hidup. cucuk..siram..tak payah baja...subur juga dia. pokok pandan wangi ni dikira wajib tanam kat kawasan rumah. banyak kegunaannya..selain jadi bahan aroma pada masakan..boleh juga menghilangkan bauan yg kurang menyenangkan didalam kereta..dalam rumah juga dalam bilik air..



selit2 aje kat perhiasan dalam rumah..sesekali angin bertiup aromanya memenuhi segenap ruang rumah..


rasa tak kena kalau buat bubur takde daun pandankan?


12 comments :

  1. saya selalu gak letak daun pandan dlm kereta....wangi semula jadik... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pewangi semulajadi..selamatn alam sekitar..

      Delete
  2. mori selitkan daun pandan tu dalam kabinet dapur... bila bukak...bau harum wangi jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dlm almari baju pon ok kan..

      Delete
  3. Setuju dgn KakYon. Pokok pandan bukan susah nak hidup. Kakak pun tanam tapi dlm pasu aje. Subur juga bolehlah kalau nak guna utk kegunaan harian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klau tnm kt kwasan terbuka dan rimbun takut juga..en.psstttt suka duduk..huhu

      Delete
  4. en abg munna suka letak daun pandan dlm kereta... segar dan wangi dia kata....

    ReplyDelete
    Replies
    1. En.papa akk pun sama..nak2 lepas bwak durian.memang berkesan utk hilangkan bau yg x menyenangkn..

      Delete
  5. hehehehe...sedap nampak bubur tu kak yon...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi..pengat kledek bodo bodo..

      Delete
  6. pandan wangi ..wangian ori utk kereta mama.. he2x..

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..