*

Saturday, 2 February 2013

akk takutlah kena diabetes

Assalaam rakan bloggers yang di kasihi.. semoga kita semua di rahmati dan dalam perlindungan Allah..

 sejak kebelakangan ini akk kerap sangat rasa pusing2 kepala macam orang mabuk. eh! betul ker orang mabuk pusing2 kepala? itu cakap orang. akk tak pernah mabuk, mana nak tahu rasanya kan! hehe



ala..bila bangun rasa terhuyung hayang...dah bangun nak duduk pun jadi macam tu. kekadang tengah baring pun rasa berpusing macam jam. benda ni terjadi bukan setiap masa..tapi sekali sekala jer..huhu
dah jumpa tuan doktor..katanya semua okey..tekanan darah normal. kecuali kalau akk dah tak boleh kawal bila tengok makanan lazat lagi berkhasiat dan lemak berkerim..hehe
gula dalam darah..masih terkawal..walau pun pernah mencatat 16.5mmol/L. masa tu tak puasa. seminggu sebelum tu hari2 dok meyedut air yakult, kononnya nak mencuci usus supaya hari2 boleh ke bank..hihih
bila puasa bacaannya 6.3mmol/L, kiranya tak okey jugalah tu. kena berpantang dan akk kena berhati hati semasa di meja makan..

akk takutlah kena diabetes !!!!
kena makan ubat jugak!!!!

nampaknya gayanya..benda yg cik google tunjuk ni kenalah beli. ratus juga harganya kut?
 
apa yang tuan doktor tu kata..itu perkara biasa bila umo dah sampai tahap ni. akk kena slow2 lah..jangan sibuk2kan diri! mana boleh slow2 tuan doktor..akk ni jenis nak laju semuanya. slow2 tak mainlah..ngeeeeee..
apa nak buat..kena ikut jugalah nasihat tuan doktor. nampaknya aktiviti akak kenalah akk kurangkan. tapi aktiviti melancung dan makan..no..no..no..no way!..tetap berjalan seperti biasa..:))

8 comments :

  1. buat check up regularly hat klinik setahun 2kali. check darah. Elok jaga makan dan maintain exercise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah..lepas ni kenalah buat seperti yg Mohd Aslam kata tu..:-)

      Delete
  2. Camtulah gayanya kakyon ...
    Samalah saya ni jugak..
    Rasa macam zaman muda2, semua nak buat, semua nak bedal...
    Mulalah serba tak kena...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah..belum kena belum sedo. Dah kena ni barulah berhati2..

      Delete
  3. assalam kak ros..harap2 kita tak menghidapnya..tulah kan..skrg ni mama pun mcm2 makanan dah tak blh makan lagi..hu2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm mama..
      akk berhati2 dgn makanan akk sekarang nie..huhu

      Delete
  4. salam kak yon
    Ta dari tempat mama aini tadi.singgah sini jap

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm TA.. terimakasih sudi singgah :)

      Delete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..