*

Thursday, 24 January 2013

ubat ulser mulut

Assalaam rakan blogger yang di kasihi..
 semoga kita semua di rahmati dan dalam perlindungan Allah..

akk blogwalking tadi..jumpa blog ''dairy hidupku" umi alya. dalam entrynya beliau bertanya ubat ulser mulut...
 sakitnya kalau kena ulser mulut..bukan saja tak boleh nak makan..nak minum air kosong pun rasa pedih dan sakit. kesian kalau budak2 yang terkena ulser mulut..paham2 ajelah siapa yang pernah terkena..

akk biasanya guna ubat  "oral aid lotion" yang boleh beli di farmacy. memang sentiasa simpan dalam petiais..buat persedian..
masa belum tahu ubat ni..akk ikutlah petua orang dulu2..bubuh garamlah * rasa nak terkencing jam tu jugak..hahah * bubuh planta laa..yang ni sedap sikit masin sedap..hehe. ada yang cadangkan bubuh abu rokok..mana nak cari abu rokok..kita bukan perokok * yang mencadangkan pun pengotor orangnya*..hihihi..
apa yang di cadangkan semuanya menyakitkan..huhu

 kalau gi klinik doc bagi benjola..pedih juga!

"oral aid lotion" terbaik yang akk tahu setakat inilah. kita akan rasa kebas dan sejuk aje bila sapukan kat ulser tu. sesuai sangat untuk baby yang terkena ulser mulut..:)
harap dapat membantu  ye..:)




11 comments :

  1. terima kasih kak yong, sanggup buatkan entri gara2 pertanyaan saya tu.

    sayang kakakku, muahhhhhhh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 adikku..
      baca n3 umi..teringat ubat tu dlm petiais..terus ada idea nak wat n3..hihhi

      Delete
  2. bubuh garam memang terbaik....

    pasti meraung tapi cepat elok...

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Yon..
    setakat ni Nisah x kena lagi ulser ni..
    tapi kan.. risau jgk kot esok2 kena..

    >> bole nisah cari ubat ni, dh bole simpan kat pati ais kan.... thanks kak Yon

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm Nisah..
      elok elakkan dari terkena..seksa nak makan minum dan gosok gigi.
      sama sama :)

      Delete
  4. Replies
    1. yelah..sama dgn hati2 di jalan raya ;)

      Delete
  5. bubuh garam tu memang sangat pedih
    walau pun aku tak pernah cuba

    ReplyDelete
    Replies
    1. garam tu pilihan terakhir.kalu dah takde ubat lain..

      Delete
  6. Anonymous6/5/13 17:31

    Sye pnah cbe gne asam keping letak kat tempat kene..mmng pdih mse letak tapi pas tu dh tak pdih dh..lgi stu kalau ade rse cm bru nak kene tu mndi awal2 pgi.sblum subuh.nanti ulcer tu cm tak jdi je

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..