*

Wednesday, 24 October 2012

bolehkah mengelak takdir..

assalaam...
kalau dah takdirnya begitu..nak buat macamana kan..
orang kata jodoh pertemuan..ajal dan maut telah di tentukan di tangan Allah..
akk tak nafikan perkara ini. suka atau tidak jika sudah di takdirkan perkara yang kita tidak suka berlaku juga.. walaupun kita telah berusaha mengelak..kenalah kita redha dengan ketentuannya..

hari sabtu lepas sebelah pagi..akk minta papa belikan akk tepung beras.akk nak buat kuih kasturi..prepare buat tetamu akk kut2 ada yang nak datang pada hari minggu nanti. maklum Oya kan dalam pantang..kekadang ada tetamu yang tak di jangka datang. bila dah siap2 buat..bahan pun dah ada senang nanti.. tinggal goreng aje.
tapi.. papa dah salah beli..dia belikan akk tepung pulut pulak..
 papa kata..takpelah nanti petang papa belikan tepung beras..

bila papa balik sebelah petang.. papa beli lagi sebungkus tepung pulut..huhu
  apa ni papa! papa beli tepung pulut lagi ye!!?
 yeke? tadi abah tengok ada tulisan rice..bla..bla.bla.
ggrrrrrrr!!!
memanglah..tapi papa kena baca betul2 lebel tu!
kalau senang lagi papa kena cham..lebel tulisan kaler merah tepung beras..label tulisan kaler biru tepung pulut!
Ooooo..yerker! haah yerlah! nanti abah beli lagi!!
bunyi dah macam tak ikhlas jer..huhuh 

sebelah malam balik dari masjid..baru papa dapat beli sebenar2nya tepung beras..hehe
esoknya..pagi2 lagi akk memulakan operasi membuat/mengoreng kuih kasturi..hihhi
eh! kenapa lain macam aje kuih ni? tepung dia tak rangup maccam selalu.lembek aje! semua bahan/resepi akk guna sama macam selalu!
masa akk berkemas2 akk nampak bungkusan tepung beras elok aje terletak atas meja.
lorr.. ada lagi tepung beras ni! tadi tepung apa yang akk guna?
bila akk belek balik bungkusan..rupanya akk dah gunakan tepung pulut untuk mengoreng kuih kasturi akk...huhu
nasiblaa kaulah labu..kalau dah itu takdirnya. puas ku elak..nakkan tepung beras juga!
kesudahannya ku dapat tepung pulut juga..
apa lagi..lemaulah jawapannya gorengan ku!!!!!! uhuhuhu..






 

4 comments :

  1. sama-sama terpedaya dengan tepung pulut? hehe

    ReplyDelete
  2. Kita yg dah biasa kt dapur pun boleh tersilap, apa lg papa?
    Slm idul adha kakrose.

    ReplyDelete
  3. Cikilolo..
    dia main rembat aje tu..tak baca label..hehe

    ReplyDelete
  4. zana..
    papa memang macamtu..dia rajin kekedai..heheh

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..