*

Wednesday, 6 June 2012

diet hari ini

Assalaam..
kenapa entah..tetiba rasa suka nak cerita pasal masak2 pulak. 
akk ni bukannya pakar masak..tapi bolehlah masak..asal boleh dimakan aje kan!
sejak papa buat pemereksaan dekat sini..dan tahu keputusan gula dalam darahnya tinggi..akk syorkan supaya dia kurangkan makan nasi. makan nasi hanya sekali sehari. makan sebelah petang/malam. sebelah tengahari makanlah apa2 jenis roti bersama lauk pauk..sayur buah seperti biasa. sarapan pagi pulak..jangan makan nasi lemak, mee goreng atau makanan bergoreng. roti canai..kueh muih yang bukan bergoreng tibai jer! heheh

kaedah ni..sepupu akk yang guna. beliau ada penyakit kencing manis tahap kritikal. insulin 2x sehari pun tak jalan. bacaan gula dalam darahnya sentiasa tinggi.nasib baik belum ada luka atau cedera. setelah beliau mengamalkan kaedah berdiet seperti ini..alhamdhulillah berat badannya pun turun..secara tak langsung penyakit kencing manisnya pun sembuh.


~ breaktime akk makan ini jer..

inilah bacaan gula dalam darah papa semasa buat pemereksaan di sini ..

 bila makan roti hari2..jemu pulak. sesekali makan lempeng berlaukkan sarden sedap juga..



masak spageti untuk cucu pulak. cucu akk ni tak suka makan nasi. dia suka makan makanan lain selain nasi. roti canai..mee goreng..spegati..pizza dianya feveret.tu pasal badaannya slim je. kali ini kuah spegeti akk tak bubuh sosej seperti selalu. kali ini akk guna daging burger blender bagi hancur.klau dia nampak daging tu berketul2 tentu dia tak nak makan..hihi

cucu & wan. jom senyum sesaama!!!

9 comments :

  1. assalam..semuga suami akak dah sihat semula..ehem kalau tak terkena penyakit kena berpantang..hu2x..ehem comil cucu akak..

    ReplyDelete
  2. lempeng ngan sardin. memang nampak sedap :)

    ReplyDelete
  3. comelnya cucu!!

    sedapnya mkn lempeng ngan sardin....meleleh air liur!!

    ReplyDelete
  4. dha besar cucunya..

    cam mak ayah suri depa ada dua2 skli kencing mnis drh tgi huhu..sy kena sllu hati penykit keturunan ni

    ReplyDelete
  5. mama..
    sememanganya..klau tak sakit tak nak pantang..

    ReplyDelete
  6. Papa kencing manis ke? Mmg kena kurangkan nasi tu. Dulu arwah bapa zana pun diet mcm ni, cucuk insulin sendiri pun tak baik. Lama2 kaki dia bengkak, luka takde.
    Sabar la k.rose, semua dugaan.

    Dah boleh komen tu sb zana tukar bhgian komen ke pop up timbul.

    ReplyDelete
  7. suri..
    penyakit kencing manis..bkn penyakit keturunan.ia berpunca dr diet pemakanan kita.suri jgn risau..jaga pemakanan mulai dari sekarang.

    ReplyDelete
  8. zana akk tukar guna firepox..
    papa kencing manis aklah serius sangat.sehari sebelum check..dia melantak mkn tapai ubi..

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..