*

Monday, 21 May 2012

sakitnya..tak tahan dah ni!

Assalaam..
Bila ada masa untuk akk nak berblog..badan pulak tak sihat. sepanjang hari ini akk terbaring dan tidor je..melayan sakit pinggang akk ni..sesekali berfb. papa terpaksa pergi selesaikan urusannya sendirian..
akk rasa macam hari ini dalam sejarah..setelah 57 tahun..inilah pertama kali akk mendirikan solat secara duduk. terasa sangat nikmat yang  akk rasa selama ini telah di tarik sekejap..huhuhu. lain macam rasanya..baru terasa macam dah uzur sangat akk ni..hihi



sampai lepas asar..sakit pinggang akk tak baik jugak. papa..memapah akk pergi kesalam poliklinik. bila buat urine test..memang sah2 kena kencing kotor. alang2 dah pergi klinik tu ..akk buatlah checkup sekali. blood pressure 169/78..sugar 6.5..Alhamdhulillah.." akk sihat " kata tuan doktor..
sihat ke tak sihatke...makanan untuk kesihatan kena makan. makanan harian kena jaga juga. baru seimbang ye tak?  walau pun akk kurang eksersais..aktiviti seharian akk selama 2 jam itu..sudah cukup untuk mengeluarkan peluh sampai basah kuyup..hiiiii
ubat jangan lupa..antibiotik..ubat tahan sakit dan ural.total 100.60 sen. perghh! tinggi juga kos perubatan warga emas ni kan!! nasib baik sesekali..huhuu


cerita pasal jaga makan tadi..sebenarnya akk memang jarang memasak. akk memasak bila hujung minggu *itu pun kalau takde kenduri kendara* atau bila anak2 balik rumah *itupun seminggu atau dua minggu sekali* atau ada permintaan dari papa n oya. selebihnya..kami berdua banyak makan di luar. tambahan aktiviti harian kami banyak keluar rumah.jadi kami makan secukupnya je..takde tambah2 nasi dan lauk pauk. kalau di rumah..ofkos sayang lebihan makanankan!!..takkan nak dibuang..satu pembaziran pulakkan!!! nak tak nak..kena makan juga!! hahaha..kena jadi tong sampah!! dari segi lain pulak ..lebih menjimatkan!!!


Dah sakit ni..tak boleh keluar. makan je apa yang ada kat petiais. panaskan dalam oven terus hidang. diet hapa ke ni..sekor ayam makan dua orang!

8 comments :

  1. Salam K.Rose,...syiannya.Atie doakn semoga cepat sembuh ya kak.
    Mmg payah klu sakit pinggang ni..semua yg dilakukn serba tak selesa.
    Jgn lupa mkn ubat ya kak..dan bykkan berehat.

    ReplyDelete
  2. assalamulaikum kak yon..

    yea lah kak ina pun seminggu 2 ni sakit gigi..nk cabut duk syg ni yg menanggung sakit rasanya hendak tak hendak cabut juga jawabnya...
    semuga kak yon cpt sembuh yea..jgn lupa mkn ubat..

    ReplyDelete
  3. semoga cepat sembuh kak rose. jangan lupe makan ubat...

    ReplyDelete
  4. assalam akak..semuga akak dah bertambah sihat skrg ni..ehem walaupun umur mama 40++ tapi mama dah lama solat duduk ..hu2x..

    ReplyDelete
  5. banyak tu kalau seekor ayam untuk dihabiskan ole 2 orang
    mungkin tak perlukan nasi dah

    moga2 kakrose lekas sembuh

    ReplyDelete
  6. salam kak yon..
    dah berusia ni macam-macam penyakit suka singgah kan..

    semuga cepat sembuh yer

    ReplyDelete
  7. Kak...sekarang musim x menentu yg sakit2..ALin pun x reda-reda lagi batuk

    ReplyDelete
  8. saya pon dilanda musim sakit pinggang yang teruk.nak buat kerja rumah pun tak larat

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..