*

Thursday, 3 November 2011

penting ke kroni?

Assalam..
Alhamdhulillah..masa yang di tunggu dah sampai. dengan rasminya kunci rumah baru telah di terima. hati akk n papa sangat gumbira..harapan dan hajat nak membuat majlis kenduri kahwin di rumah baru hampir terlaksana.  masaalahnya sekarang TNB pulak buat hal...
Sebelumnya MBSA yang bermasaalah. Naik letih papa turun naik pejabat nak dapatkan CF..pemaju uruskan jugak, tapi lambat. Terpaksa lah papa tebalkan muka jumpa orang2 penting di sana...kebetulan ada seorang kroni kat situ..dapatlah cepat sikit. cepat2 pun masuk 2 minggu jugaklah..untung pemaju..huhuhu
fasa kedua berkaitan dengan TNB..
Pemaju memberi berbagai alasan..esok!..esok!..esok! sure ada api! tunggu punya tunggu bayang api pun tak nampak. akk dah hilang sabar..mengamuk kat pemaju. Sepatutnya..klau mengikut dlm perjanjian jual beli..pemaju kena serahkan kunci awal october.. ni 1st November baru nak serah..itu pun cara paksa..hehehe
hari ini hari ketiga dpt kunci..api takde lagi. ada kunci serupa mcm takde..tak boleh nk buat apa2 kerja.
jawapan pemaju.. nanti TNB datang pasang. Lagi sekali akk hilang sabar. Terus bagi tau pemaju akk nak kepejabat TNB nak jumpa sesorang. Papa terus call orang yang pernah penting dalam taman perumahan  kami. Lepas call dia..tak berapa lama..dia call balik kata yg pemaju belum apply pun nk masuk meter api cepat. Tapi dia beri jaminan..akn suruh pasang hari ini jugak. tak sampai 2 jam datang pekerja TNB memasang meter di rumah kami. Urusan macamni nak kena ada keroni juga ke? ingatkan masaalah kroni ni dah selesai..rupanya semangkin parahhhh!!!! bila meter dah di pasang..masaalah lain pulak timbul. takde suply api masuk kerumah.  apeler kerja dierang ni erkk?
beginilah jadinya..apabila pemaju tak membina kroni di jabatan2 penting..

sementara menunggu ada api..akk pindahkan dulu pokok2 di laman kesayangan akk ni..

laman di rmh lama..


10 comments :

  1. populasi kroni kini samakin bertambah :)

    ReplyDelete
  2. aktiviti kroni masih berjalan..hu2x..begitu juga bila nak cari kerja..dlm swasta tak perlu kroni..ada kelulusan,pandai jawab soalan ms interview dan ada pengalaman seang dpt kerja..dlm kerajaan kalau tak de kroni..interview pun tak panggil hu2x..sbbnya..ada suku sakat & kroni diaorg sendiri,utk isi jawatan tu..ya kakyon semua kerja tanpa kroni akan jadi lambat..dan sedar juga tanpa kroni semua kerja jadi sukar !!..sampai bila ia akan berterusan..hu2x..sabar kakyon ek..dan selamat berpindah kerumah baru..

    ReplyDelete
  3. haishhhh..cemana nieh?..buat kerja kerana kroni, duit atau allah s.w.t..adakah semakin kurang orang yang amanah dan bertanggungjawab dengan kerja yang diamanahkan..kalau takde kroni, susahla camni..atau pun nak kena duit kopi baru nak jalan?..apapun moga2 semuanya allah permudahkan buat kakyon..moga allah perkenankan hajat kak yon nak buat kenduri dirumah baru..aminnnn

    ReplyDelete
  4. rasanya makin banyak penyakit kroni ni tumbuh kak yon... bestnya pindah rumah baru...

    ReplyDelete
  5. kroni tu sepasal, nak pindah sepasal....nak buat majlis tu yg berpasal2, dia org mana tau? sabar eh kak rose, rumah baru nanti mesti seronok, lupa mslh kroni tu, hehe...

    ReplyDelete
  6. Muhammad Raziq..
    bertambah dan bercambah2..

    ReplyDelete
  7. mama..
    betul tu mama.itu sbb jabatan yg bnyk keroni jadi jabatan yg x productiv.
    kekadang terpaksa juga mencari kroni,bukan untuk kepentingan diri,tapi demi memastikan semua urusan kita berjalan lancar seperti di kehendaki..

    ReplyDelete
  8. salmi..
    inilah hakikat yg kena kita terima.nakkan sesuatu kena beri sesuatu juga.setakat belanja mkn 10..20..perkara biasa.klau mintak lebih2..sory bro!!
    alhamdulillah..selamat semuanya..

    ReplyDelete
  9. munna..
    tumbuh bak cendawan musim hujan..heheh

    ReplyDelete
  10. zana..
    memang berpasal2..poning kepalo den..heheh

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..