*

Thursday, 7 April 2011

awas!! telor tiruan!!!

Salam..
Beberapa bulan lalu..akak pernah terbaca satu artikel..kat mana lupa la pulak, mengatakan kemungkinan telor tiruan akan berada di pasaran Malaysia tidak lama lagi. Semasa membaca artikel berkenaan, akak terpikir bagaimana telor hendak di tiru.Ianya bukanlah benda buatan maknusia yang boleh di ciplak atau di ubah-ubah. Ianya benda semula jadi ciptaan dan kurnian Allah swt.
gmbr dari utusan online
gmbr dari advertlets
 
 
Kebetulan..pada satu majlis makan keluarga..akak di tugaskan mengupas telor rebus untuk di makan bersama nasik lemak. Telor yang akak kupas ada kelainan sikit dari biasa. Kulit telor lebih rapuh dan senang tanggal. Bila di kupas kedudukan kuning telor kesemuanya berada di satu kawasan yang sama ( di bahagian kawasan yg besar) dan peroi ( mudah pecah ). Biasanya selepas telor di kupas..kedudukan kuning telor berada di dalam putih telor ( di tengah ) selepas di belah dua baru nampak kuningnya. Tapi telor yang ini bila di kupas terus nampak kuningnya di bahagian kawasan yang atas ( kawasan yang ada udara dan lekuk sikit )


Hari ini keluar berita dlm surat khabar..persatuan pengguna Pulau Pinang menasihatkan pengguna berhati-hati apabila membeli telor..kerana terdapat telor tiruan di jual di pasaran. Cerita sebenar ada di sini .


14 comments :

  1. macam2 manusia ni kan,,,ada ja cara nak ubah ciptaan Allah

    ReplyDelete
  2. mula-mula cam peliklah camtu dia oran gkat telur tiruan...lepas baca penerangan kak yon barulah saya faham.

    ReplyDelete
  3. macam-macam sekarang ni telur pun dah ditirunya...

    ReplyDelete
  4. yea ke kak yon sekarang ni macam2 lah kak yon nk mkn pun ssh byk sgt tiruan dr yg asli..

    ReplyDelete
  5. harubiru dan kacau bilau dah sekarang ni
    rakyat biasa ramai yang tertipu

    ReplyDelete
  6. Salam sejahtera.

    Bila manusia pakai otak saja , hasilnya memang gini lah. maklumlah otak business yang penting untung, orang lain susah bukan urusan dia....

    ReplyDelete
  7. kena lebih berhati2 lepas ni... dah telur pun pun boleh tiruan lepas ni ntah apa pula yg nak di tiruankan

    ReplyDelete
  8. nida husna..
    skrng dah kata bukan tiruan pulak.kunpius betul..:(

    ReplyDelete
  9. inakl..
    cam pelek n tak nak caya.betuke tidak benda ni palsu.zaman teknologi ni..apa2 pun boleh jadi..

    ReplyDelete
  10. zures..
    lepas ni apa lagi nak di tiru ekk..

    ReplyDelete
  11. azlina..
    kalau penguna semua pakat2 tak beli brg tiruan..lama2 mesti diarng tak buat lagi..

    ReplyDelete
  12. tehr..
    di sebabkan makanan kita yg bercelaru..pemikiran kita pun jadi haru biru.
    agak2lah..kalau kita semua amalkan makan dan gaya hidup mcm orang dulu2..semua proses sendiri..boleh tak ekk?

    ReplyDelete
  13. dairi ibu..
    betul tu.peniaga durjana sentiasa fikir nak buat untung cara menipu.

    ReplyDelete
  14. munna..
    lepas telor tiruan..ada plak ayam tiruan.mana tahu kut2..semua isi ayam diproses padatkan cmpur bahan lain..pastu bentuk cam sekor ayam tapi takde tulang..hehe..
    akak merepek dah ni..

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..