*

Saturday, 2 April 2011

naik pelamin


Salam..
Siapalah yang nak naik pelamin ni.Orang muda,orang tua..tak terkecuali juga warga tua. Setiap minggu ada saja orang naik pelamin.sudah tak kisah hari apa, bulan apa..asal boleh saja..hehe


Kalau orang zaman dulu-dulu..mereka melihat pada tarikh dan bulan dalam kalender islam yang sesuai untuk buat majlis pernikahan. sekarang sudah macam tidak kisah sangat, semuanya mengikut tarikh dan bulan pilihan serta kesempatan masa yang mereka ada.
Kalau mengikut cara orang dulu-dulu..ada bulan tertentu dalam kalendar islam yang *dipantangkan* tidak boleh diadakan majlis pernikahan..contoh dalam bulan *safar* di takuti pasangan terbabit akan mendapat bala.Tapi sekarang segala pantang larang sudah tidak di ikuti lagi..semuanya pakai logik saja dan di anggap remeh temeh.
Adakah kerana itu..sekarang ini banyak rumah tangga yang tidak kekal lama,disebabkan perkara yang dianggap remeh temeh itu yang tidak di titik beratkan?




4 comments :

  1. tak pernah pulak saya naik pelamin
    masa kawin dulu tak buat pelamin pun...
    hanya buat kenduri je

    ReplyDelete
  2. tehr..
    sebelah pantai timur memang takde acara sanding2 kan?

    ReplyDelete
  3. Salam..

    zaman dulu orang Melayu masih dekat dengan amalan Hindu.. menentukan hari2 yg baik menerusi tarikh2 tertentu merupakan suatu amalan sebelum pernikahan dalam agama Hindu.. mempercayainya boleh menyebabkan syirik..

    sbb itu org zaman skrg (yg makin berilmu) dah meninggalkan amalan2 sebegitu.. ;)

    ReplyDelete
  4. w'slm ustaz..
    yelaa ustaz.
    tapi sekarang dah berubah.sepanjang tahun ada saja majlis nikah kawin.bulan puasa pun ada org bernikah.
    orang tua2 kata..kesian pengantin baru..hehe

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..