*

Friday, 28 January 2011

yang hitam boleh memutihkan

Salam pagi jumaat yang membawa rahmat..
Apakah bendanya yang hitam boleh memutihkan tiu ye? macam teka teki pulak..

Arang ialah sejenis bahan bakar yang paling asas dalam dunia masakan. Arang merujuk kepada kayu bakau atau kayu biasa yang telah di bakar tetapi belum hangus sepenuhnya. Kelebihan arang kayu, ia tidak mengeluarkan banyak asap seperti kayu basah dan amat sesuai untuk memasak.


cik google punya
Bukan itu saja..ia juga boleh memutih dan menyerikan kan gigi. Hari ini akak nak bagi petua macamana nak memutihkan gigi dengan mengunakan kayu arang..

Caranya..
Ambil seketul arang anggaran besar ibu jari..ikut suka nak banyak mana. Tumbuk bersama sedikit garam. Tumbuk sampai halus dan ayak. Simpan dalam botol, tupperware or tipuware. hihi
Bila nak guna..basahkan jari telunjuk dan lomorkan pada serbuk arang tadi. Gosoklah gigi anda sehingga bersih dan bersinar. Jangan lupa plak gosok gigi seperti biasa..nanti kang.. bau longkang..siapa nak jawab..akak tak bleh jawap..heheh

10 comments :

  1. wah petua yg best nak try la nt tanx ekh akak for sharing ;)

    ReplyDelete
  2. berkesan kew? hehe nnti balik rumah mahu cuba lah :D

    ReplyDelete
  3. tak leh pandang rendah pd yg hitam kannnnn....

    ReplyDelete
  4. cahaya..
    sesama..cuba dulu ek..kalau result bagus..buleh share balik..;)

    ReplyDelete
  5. kira..
    buat berterusan ye..nak nmpk hasilnya..:D

    ReplyDelete
  6. azzey..
    hitam terbaikk!
    hehehe..

    ReplyDelete
  7. dulu masa ada jiran India sebelah rumah.. selalu tgk diaorg guna arang gosok gigi ... kasi putih

    ReplyDelete
  8. munna.
    itu sbbnya gigi dierang putih dan cantik..
    yg makan sireh..tak laa..hehehe..shriiitt..

    ReplyDelete
  9. dah penah try petua ni. hehehhe

    ReplyDelete
  10. Aiydalela..
    berkesan tak?

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..