*

Wednesday, 15 September 2010

Umor 60 baru nak bersara?

Banyak betul perkara berlaku kat negara kita sejak kebelakangan ni. Apa puncanya pun tak tahu ekk?  kekadang bila baca/dengar berita..banyak perkara yang sangat menyayat hati, menguris hati..dan macam2 lagi..tapi tak berani nak bagi komen. Walau macam2 perasaan ada.. marah!! dan geram!!..tapi nak marah pada siapa? kalau nak balas dendam..nak balas dendam pada siapa? semua perkara yang terjadi..melibatkan sensitiviti politik dan kaum. Dari kisah politik, bunuh membunuh, turun naik mahkamah, marwah negara tercemar hinggalah ke kes pembunuhan yang sangat sadis. Tak beranai nak komen. Biarlah pihak yang bertanggong jawab melaksanakan tugas mereka dengan sebaik2 mungkin..supaya negara kita aman dan harmoni untuk di huni oleh pelbagai kaum.

Tapi yang tajuk kat atas ni..nak komen sikit. Patutke usia persaraan penjawat awam di naikan lagi ke umor 60 tahun? Kakyon rasa tak patut. Sebabnya..dah nak masuk usia emas ni..bagilah depa berehat kat rumah.. main dengan cucu2..takpun buat apa yang patut..kut2 ada perkara2 yang terlepas buat/pandang..boleh pantau anak/cucu ke..atau apapa ajelah yang berkaitan dengan org seusia.
Lagi pun kesian graduan yang beribu2 keluar dari menara gading tak de kerja. Sepatutnya mereka ini yang memenuhi koata kerja kat jabatan2 awam tu. Bukanke cara kerja dan pemikiran orang muda lebih menepati cita rasa generasi muda masa kini.Tak tau nak habaq camna heh..hangpa yang muda2..tentu paham apa maksud kakyon nak habaq naa. Jangan marah dan salahkan orang muda bila depa tak sokong hangpa. Hangpa yang tak indahkan mereka..

gambar hanya hiasan.

2 comments :

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..