*

Wednesday, 22 September 2010

Rahsia minda orang kaya dan orang susah

Selamat malam ..
Baru balik dari ronda-ronda ke blog teman-teman. Alamak! Dahsyatlah  n3 memasing. Macam-macam cerita ada. Akak pulak ketandusan idea nak wat n3. Takde cerita menarik nak di kongsi.
Apa pun ..hasil perondaan akak..akak terjumpa dan tertarik dengan n3 dari blog currentlife2u. Lupa pulak nama empunya blog. Jom kita baca n3 dia



Rahsia Minda Orang Kaya dan Orang Susah

Salam 1 Malaysia,Salam 1 Blogger & selamat sejahtera..


Cuba anda perhatikan kajian statistik yang dikeluarkan oleh U.S. Department Of Health, Education & Welfare.
(Hampir sama dengan Malaysia)

Pada umur 65 tahun:
- 1 jadi jutawan
- 4 hidup senang
- 5 masih bekerja sebab terpaksa
- 54 hidup dengan bantuan keluarga & kebajikan
- 36 mati
Hehehe...

Tahukah anda apa yang menyebabkan hanya 1 daripada 100 orang yang benar-benar mampu mencapai kekayaan?
Ianya bergantung kepada MINDA seorang dan disini saya jelaskan perbezaan antara minda orang kaya dan orang susah:

#1: Orang kaya percaya "Saya yang mencorakkan hidup saya"
      Orang susah percaya "Semuanya sudah nasib"

#2: Orang kaya berbisnes untuk menang.
      Orang susah berbisnes supaya tak rugi.

#3: Orang kaya komited untuk jadi kaya.
     Orang susah hanya nak kaya.

#4: Orang kaya berfikiran luas & jauh.
     Orang susah berfikiran sempit.

#5: Orang kaya lebih tumpukan kepada peluang.
     Orang susah lebih tumpukan kepada halangan.

#6: Orang kaya kagum dan mencontohi orang yang berjaya & kaya.
      Orang susah benci dan dengki kepada orang berjaya & kaya.

#7: Orang kaya berkawan dengan orang positif & berjaya.
     Orang susah berkawan dengan orang negatif & gagal.

#8: Orang kaya berfikiran positif tentang jualan & bisnes.
     Orang susah berfikiran negatif tentang jualan & bisnes.

#9: Orang kaya lebih kuat daripada masalah.
     Orang susah lemah dan lembik dengan masalah.

#10: Orang kaya bersedia belajar perkara baru.
       Orang susah menganggap semuanya sudah tahu.

#11: Orang kaya memilih dibayar melalui hasil.
       Orang susah memilih dibayar melalui masa.

#12: Orang kaya buatkan duit berkerja kuat untuknya.
       Orang susah kerja kuat untuk cari duit.

#13: Orang kaya bertindak walaupun takut.
       Orang susah biarkan ketakutan untuk tidak bertindak.

#14: Orang kaya pandai uruskan kewangan.
       Orang susah tidak tahu cara uruskan kewangan.
**sama2 kita jana minda berjaya..

KEJAYAAN ANDA,ANDA TENTUKAN



6 comments :

  1. OOO .. Tadi gi merempit kat blog org len eh. Blog adinda ada gi dak?? Hehe ..

    ReplyDelete
  2. ahhh..adinda nie..kekanda 2x merempit kat laman dinda..koner baring siap..heheh

    ReplyDelete
  3. patut la tadi nampak org buat koner baring kat laman dinda. ingatkan minah rempit rupa2 nya nenek!! Fuiyo .. hati muda tu .. hehe ..

    Jgn ingat 54 tahun tak leh merempit. C the leg la .. jgn marah kekanda. dinda usik2 je nih. Hehe ..

    ReplyDelete
  4. betul jugak tu...patut la gwa kaya....MINDA gwa macam tu...takder la kaya..senang sikit jer ALHAMDULLILAH.....

    ReplyDelete
  5. mai la jenjalan sini....

    mai beraya...

    http://amirkomeng.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. Amir..Minda orang kaya selalu fikir positif. Tak semestinya kaya harta..kaya hati pun ok ape..

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..