*

Saturday, 17 July 2010

Sup Kaki Lembu

Kepada semua pembaca blog kakrose dan kawan-kawan yang disayangi.Sudikanlah membaca coretan harian kita ye.Tarik beca pakai tali, alang2 dah baca..komen sekali..Terimakasih.

Salam petang sabtu..
Pernah makan sup kaki lembu? tak pernah? hrmmmm...Sedap tau! Kalau tak percaya boleh cuba..Tapi..di mana ada jual sup kaki lembu ni ekk?
Sup kaki  lembu ni..papa yang bawa balik dari rewang kenduri khawin rumah jiran setaman.Saja2 dia minta sedikit untuk di bawa balik buat isterinya yang memang suka makan sup ni...walaupun dia sendiri tak suka makan.
Kenapa kita suka makan? Dikatakan sup kaki lembu memang berkhasiat untuk mencegah dari sakit2 sendi otot kaki..bila kita dah berusia nanti. ( kata emak kita ) kenyataanya emak kita dah berusia hampir 80 tahun..tak pernah mengadu sakit2 kaki..Alhamdhulillah..
Emak kita selalu masak sup ini..bila saja ada peluang mendapatkan kaki lembu..terutama bila tiba musim raya.Cara penyediaannya yang sangat susah dan rumit agaknya..menyebabkan ia tak popular dan takde orang nak mengusahakanya.
Apa yang selalu kita tengok emak kita buat..kaki lembu di basuh bersih2..siap diberus kaki/tapak kasutnya..hehehhe.Hidupkan kayu api sampai jadi bara.Panggang kaki lembu sampai bulunya terbakar hangus.Ambil pisau..kikis bulu lembu  yg terbakar..pastu bakar lagi..kikis lagi dan bakar lagi samapi hilang semua bulu..tinggal kulit saja.Kasut/tapak kaki lembu secara semulajadi akan tanggal dengan sendirinya.Pastu rendam kaki lembu tu semalaman.Esoknya kaki lembu dah kembang dan boleh dipotong ditangalkan dari tulangnya..hiris ikut suka dan boleh di masak sup.pastikan tulangnya di masak sekali.




salam..jumpa lagi...

18 comments :

  1. salam kakyon
    chemp pon suka sup kaki lembu..tapi susah nak dapat..nak b uat x kuase nak panggang kaki lembu tuh..buat lama..makan 5 min jer..hhiihihihhi..slalunya if dapat makan sup kaki lembu bola raya haji..masa tuh semua bkumpul..bestttttttt

    ReplyDelete
  2. w'slm chemp,
    akak pun dapat makan masa raya haji aje..itu pun kalau emak akak rajin nak masak.kalau tak..ya ampun!! tak kosa nak buat.bersusah payah buat..makannya 5 minit aje..hihihi

    ReplyDelete
  3. salam kak yon....

    bestnyer nampak sup kaki lembu tu... (n jugak hidangan kenny roger's tu....)

    ingat lg masa kecik2 dulu... arwah atuk n nenek belah abah mmg suka wat sup ni esp bila raya haji(masa byk lembu kena korban).... tp bila depa dh x ada.... mcm x der org teruskn tradisi tu lagi.....

    ReplyDelete
  4. w'salam amy...
    Haah Amy..dapat makan cam xsedar diri.Amy dah balik M'siakan..ambik peluang makan puas2 ekk...

    Sayangkan Amy..bila tradisi keluarga ditinggal dek kerana takde orang yg sanggup berkorban meneruskannya.Cam keluarga akak, adik bungsu akak dah mula berjinak2 nak meneruskan tradisi tu..akak ni pandai makan aje..heheh

    ReplyDelete
  5. belom pernah makan sup kaki lembu...nak tau juga apa rasanye..

    ReplyDelete
  6. saya suka sangat sup kaki lembu.. boleh gak buat sendiri. pakai pressure cooker.cepat sikit masak. tapi tak suka bakar kaki nya..nanti, ada bau bakar. kalau rasa malas nak buat sendiri.. saya gi makan kat sup urat keting d bangi... walaupun bukan kaki sepenuhnya..tapi dia ada urat keting...

    ReplyDelete
  7. suka sangat sup kaki lembu.selalunya masak masa raya haji...fresh ooo tambah lak. goreng lemak..peh..makan lupa dunia..tambah lak dengan goreng daging dengan kacang panjang..sedap kak. kalau malas buat sendiri gi je beli kat sup urat keting d bangi.. walaupun bukan kaki sepenuhnya..tapi ada lagi urat keting nya..

    ReplyDelete
  8. @ seri bahasa..
    cuba dulu seri..sedap!!dah rasa pasti nak lagi..

    @ nosembilanbelas..
    bau bakar tu yg menjadikan aroma sup tu sedap.masih terasa lagi kesedapannya..
    kat bangi sebelah mana ye?kalau boleh bg dtail sikit.. harus kakrose terjah kedai tu..hihihi

    ReplyDelete
  9. terklik dua kali la plak kak..sorry ye..bangi kat seksyen 7, kedai nama sup urat keting (UK). family saya, kalau tak sempat makan kat situ, bungkus bawak balik jadi lah..

    ReplyDelete
  10. Anonymous26/3/13 18:59

    Hi, i think that i saw you visited my blog thus i came to “return the favor”.
    I'm trying to find things to enhance my web site!I suppose its ok to use a few of your ideas!!

    Here is my blog post: youth baseball player

    ReplyDelete
  11. Anonymous30/3/13 16:07

    This information is worth everyone's attention. Where can I find out more?

    Also visit my site: fred marvin associates

    ReplyDelete
  12. Anonymous30/3/13 16:32

    Hi, I read your blog daily. Your writing style is awesome, keep
    it up!

    my homepage :: exercises for abs

    ReplyDelete
  13. Anonymous30/3/13 22:41

    This piece of writing gives clear idea for the new visitors of blogging,
    that truly how to do blogging and site-building.

    Feel free to surf to my weblog ... logo images

    ReplyDelete
  14. Anonymous30/3/13 23:31

    I always used to read paragraph in news papers but now as I am a user of web
    thus from now I am using net for articles or reviews,
    thanks to web.

    Also visit my site :: exerzize ball

    ReplyDelete
  15. Anonymous31/3/13 16:52

    My programmer is trying to convince me to move to .net from PHP.

    I have always disliked the idea because of the costs. But he's tryiong none the less. I've been using WordPress on numerous websites for about a year and am concerned about switching to another platform.
    I have heard fantastic things about blogengine.
    net. Is there a way I can import all my wordpress posts into it?
    Any help would be really appreciated!

    Feel free to visit my webpage - marvin tree pruner

    ReplyDelete
  16. Anonymous9/4/13 23:50

    Attractive portion of content. I just stumbled upon your web site
    and in accession capital to claim that I
    acquire in fact enjoyed account your blog posts. Any
    way I'll be subscribing in your feeds and even I achievement you get entry to consistently quickly.

    My blog post help stop snoring

    ReplyDelete
  17. Anonymous10/4/13 00:32

    Hey there! Do you know if they make any plugins to safeguard against
    hackers? I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard on.
    Any recommendations?

    My homepage: used mazda rx7 for sale

    ReplyDelete
  18. Anonymous10/4/13 01:47

    I don't even know how I ended up here, however I believed this submit was once great. I don't realize who you
    might be but definitely you are going to a well-known
    blogger in case you aren't already. Cheers!

    Also visit my page: pitching mechanics

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..