*

Monday, 31 August 2009

dah letih nak pikir...

No comments :
Dah takde idea nak masak..masak ajelah yg senang2..layan ajelah menu hari ini..tak berkuah..agak2 tercekik minum air...hehehe

Cakap pasal air ni..cikair minuman tak pernah bergambo..kesian dia..sok kita gambokan dia.Kalau begambo..cik air nenas ajelah yang selalu pozing..ngan cik air tahu..ngan cik air cincau.cik2 inilah yang selalu memenuhi mug2 yang kerap kering..

Sunday, 30 August 2009

e-mail..

No comments :

Beberapa hari lepas,kita dapat email dari seorang sahabat maya.Email berkaitan aktiviti poco-poco yang sangat popular sejak kebelakangan ini.Terimakasih kerana ambil tahu aktiviti kita..dgn membaca blog kita...dan mengirimkan email tersebut.

Sebenarnya kita tak tahu yang tarian poco-poco tu..seperti yang ditulis dalam email tu.Tetapi naluri kita.. mengatakan tidak mahu/rasa berat hati nak menarikan tarian itu.Kita hanya sempat melakukan tarian tu untuk beberapa sesi sahaja.Sesi2 seterusnya..kita tak ambil bahagian pun..sehingga cd player tu rosak..aktiviti tu pun terhenti.

Kalaulah kita tahu awal2 lagi..kita takkan buat aktiviti itu..na'uzubillah...
Semalam kita beritahu menantu..mengenainya.Dia pun dah tahu...dan takan menyertainya lagi..

Berkenaan dengan menari ni..sesiapa yang nak turunkan berat badan..rajin2lah menari..kerana peluh keluar dengan banyaknya..di samping kita boleh enjoi dan releese tension..tapi menari secara berkumpulanlah..bukan menari sorang2...heheehe..

dah masuk hari kesembilan..

No comments :
Oya awal2 dah bagitau nak buka puasa kat luar ngan kawan2.tinggal kami bertiga aje berbuka kat rumah.Apa nak masak ni..rasa macam nak makan masak benig2 aje..cuaca panas..tekak pun rasa kering..

Yang terlintas difikiran..nak masak..ayam masak kicap, masak..tumis air petola ngan suun,goreng cucur anak udang.ngam tak menu ni?

Kita biasanya masak untuk sekali makan aje..sbb waktu sahor..anak2 tak makan nasi.kami makan makanan ringan aje.kita ngan papa makan roti kosong cicah kopi..kadang2 biskut..apa ajelah yg ringan2.Tapi kalau ada nasi dan lauk lebih..kita makan jugak..sayang nak buang.anak2 makan konflek..kokokrunch..roti telor..kadang2 buat telor hancur2..makan ngan roti..mee maggie pun jadi.Memang taknak makan nasi.kalau makan nasi..nanti cepat letih...katanya.Tapi susu segar..memang diaorg tak tinggallah..mak bapak diaorg minum susu..ALPHA LIPID LA..hehehehe..

Malam ni lepas makan nak pergi rumah lama..nak berterawikh kat sana ..tidur pun kat sana,sbb ada meeting malam ni..nak bincang pasal gotong royong masak bubur lambuk,itu pun..kalau papa tak penatlah..



Saturday, 29 August 2009

hari ke 8..

No comments :
~ dah berapa kali tambah ni dhani..nak lagi?

~ lepas solat maghrib..apalagi..kita mak2 dah makan dulu..tak boleh nak makan serentak..tak cukup tempat.Sebenarnya..pindah kesini tak bawak semua barang..masih ada lagi kat rumah lama..takde tempat nak simpan..bawak mana yang rasa nak pakai aje..




~ 'bawak besabor dhani..bawak betenang..tak lama lagi nak buka dah"..itulah lebih kurang dialog mama ngan anak..yang tak tahan tengok adik2 makan..~


~ Afie ni cucu keempat kita...hencem boy ni sangat berdikari..tak banyak kerenah.epie! nasik sebutir tu untuk siapa..~


~ sebelum mak2 berbuka..anak2 dulu berbuka ~



~ Syian makucu buat keja sorang2..si dara tecik 2 orang tu posing2 aje ek..~


~ papa beli nasi JM Beriani..mee goreng..kueh keria..tu aje ~


~ Nora pulak masak kari ikan tengiri..sayur kacang ngan udang ( selera cam sama ngan mak mentua dia pulak..hihihih )cucur udang..mee goreng pun tak tinggal..donat ~

~ tak jadi nak goreng ayam..Ila dah beli "ayam golek pengantin"..ala ayam yg selalu ada kat kenduri org kawin tu..kueh ketayap..badak berendam (takde dikuarkan plak)~



~ kari ayam yang kita masak..ghupe buruk..tapi semua kata sedap..kalau diaorg tak puji..sape lagi nak puji kan...kekekek..

Menu apalak hari ni?
Ayam masak kari..sambal udang petai...goreng taugeh/tahu...ayam goreng.Inilah yang dah di set di minda..hehehe
Tapi...papa kata dia nak beli nasi beriani..sbb hari ini semua anak2 berkumpul nak berbuka puasa sama2.Hari pertama angah aje yg berbuka bersama..along balik rumah mentuanya.Mesti papa nak beli nasi beriani tu...sbb ingatkan dhani suka makan.Dhani puasa penuh..tak cuti lagi.Alhamdhulillah..belum umur 6 tahun..dah boleh puasa penuh.Papa janji padanya..kalau puasa penuh sehari..dapat seringgit..sebulan penuh..dapat duit raya banyak.Banyak mana tak taulah...

asal masak aje...

No comments :
Last2.. masak ikan gelama masak lemak..nama masakan..apa2 ajelah..heheheh.
Ingatkan nak masak lemak cici api...tengok2 cili api sikit sangat..cam tak cukup aje.
Yang ada cili merah..ahhh..belasah ajelah...
Kepala ikan gelama..blend cili merah..kunyit hidup..bawang..titik serai..daun kunyit dan daun limau..masuk dalam belanga..bubuh santan(kak suka guna santan MnS).masaklah cam biasa...kita ni masak main campak2 aje..sedap juga..utk seisi keluarga..
Goreng isi ikan merah 2 keping..isi gelama 2 keping..cukuplah makan utk 4 org.Yang lain2 beli..papa lupeler tu..nak beli mee..


Friday, 28 August 2009

masak apa hari ini?

4 comments :
Masak!masak!masak!..itulah kerja yang paling memenatkan..bukannya penat ape..penat nak pikir...nak masak ape? hehehe
Hari ke enam....apa nak masak ke... nak masak ape? kalau apa nak masak..masak kari ke..asam pedaske..gulaike..masak lemakke..apa2 ajelah jenis masakan.kalau nak masak ape..masak ayamke..lembuke...kambingke..itikke...apa2 ajelah yang halal dimakan..tu yang penat nak pikir.
Kalau ikut kita punya selera sorang senang..ni nak kena sesuaikan ngan selera semua orang.macam2 ragam.
Nak masak ape ek? Kat peti ais ada ikan gelama..kalau masak lemak cili api..sedap juga..tapi pedas..nnti perut meragam pulak.Sambal udang..semalam dah buat ikan goreng berlada.Ikan terubuk bakar..hari pertama buka dah masak dah.Kadang2 nak masak pun kena sesuaikan bahan2 yang ada kat peti tu..kalau takde malas nak kekedai..kedai jauh..
Tengok ajelah nanti..apa nak masak dan nak masak ape..tunggu ajelah n3 seterusnya..

Menu semalam..


Thursday, 27 August 2009

kad dari inna

No comments :
Dapat kad dari inna..gambarnya "langit biru".tetiba..teringat kenangan lalu...heheh..
Andailah masa..boleh di putar semula.....
Sehingga sekarang nama dlm tipon tetap tak tukar..masih "Langit biru"

Wednesday, 26 August 2009

Kad Maya

No comments :
Dah masuk ramadhan ke lima..baru berkesempatan nak buat kad ni.Kad ini kakyon nak edarkan buat teman2 dan follower maya yang rajin mengunjungi/singgah di laman rumah kakyon ni..juga kepada sesiapa yang datang singgah...sudikanlah ye mengambil kad ini..

juadah lagi...

No comments :
Sementara rajin nak wat n3 ni..layan ajelah..
Hari ni bz sikit..masak simple aje. Janji ngan oya nak masak sup tulang..balik pun dah lambat..tak sempat nak merebus tulang...tak jadi masak.Esok ajelah masak..

Jadi ..apa yang ada dan cepat di masak,masak sambal sotong..goreng tempe.Pesan pada papa suruh beli sayur nangka masak lemak.

Hari ini murah rezeki...Alhamdhulilla..
Bermula dari malam tadi..ros anak jiran lama kita (sekarang jadi jiran di rumah baru)hantar buah kueni..siang tadi pulak mrs Goh hantar gula 8 packet( kita duk cerita kat dia pasal susah nak dapat gula..masa kami berjumpa dan makan di jeram minggu lepas.Kebetulannya dia bekerja di kilang gula.Dapat roti john pemberian pemandu van kami..
Yang lain2 papa beli..special sikit popia basah dari gerai en wan/unai.popia ni popular di pasar ramadhan seksyen 17 shah alam.Kalau sebut aje gerai en wan popia..pasti semua orang tahu.Dia ni berniaga setiap bulan ramadhan aje.Kalau nak beli kena beratur.Kalau dulu rega 3 keping seringgit..sekarang ni..sekeping dah jadi seringgit.Pelanggan tetap ramai..berpusu2.papa booking dulu..datang tinggal ambik aje.Maklum..jiran tetangga..


Tuesday, 25 August 2009

juadah hari ni..

No comments :


Rajin nak wat n3..hihihi..
Hari ini kita masak,masak asam kari kepala ikan jenahak...bahagian badan dan ekor goreng aje..sayor goreng cam semalam..bagi perabih..kosongkan peti ais..hehehe
papa pulak beli macam2 juadah.mee goreng,kueh cara 2 jenis,mertabak,roti john dan keremel.
cakap pasal keremel ni..papa memang suka..tapi kita malas nak buat..manis sangat.kita nak suruh dia kurangkan makan manis manisan.Tapi..bila kita tak buat..dia beli.itulah cara papa ni mensaiko kita.Nak tak nak nanti kita buat jugak.

kad ramadhan maya

No comments :
Hari ini kegembiraan tercipta dengan kehadiran kad maya ini..hehehe jadi jiwang pulak..ape2 ajelah..suka nak merapu merepek.
AKU..kamsiah!kamsiah!..cam nama wanita melayu lak.hihihi..

Ingatkan AKU dah lupakan aku..sebab lama AKU tak bertanyakan khabar aku.Aku terpikir2 jugak,apakah AKU..marahkan aku.Dengan kehadiran kad maya dari AKU ni..tahulah aku.. yang AKU ni masih ingat akan aku.

Terimakasih AKU..Semuga AKU berbahagia bersama keluarga tercinta..di bulan yang mulia ni...Akak ingin mengucapkan Salam ramadhan dan selamat berbuka puasa untuk AKU sekeluarga.

Monday, 24 August 2009

juadah berbuka puasa

No comments :
Hari ni nak buat n3 pasal juadah berbuka puasa..rasa lapang dada..nak mengambil gambo..hehehe..

Juadah berbuka puasa hari ni..yang kita masak hanyalah..sup kepala ikan merah dan sayor goreng buncis campur cendawan( apa yang ada dlm peti ais aje )menu ni semua orang dalam rumah ni suka..heheh

Papa balik, beli ayam percik..ni feveret Ai N Oya..tepung pelita,manisan pisang( ada org pangel pengat )mee goreng( kalau bulan puasa mee goreng ni wajib..kita makan dengan nasi jadikan lauk..dah terbiasa..masa kat kg. memang mee goreng di makan dengan nasi )dan kueh keria.
Siang tadi pergi kat rumah lama..jumpa kawan/jiran lama..dia bagi pulak bubur lambok.Alhamdhulillah itulah rezeki untuk hari ini..





Bubur lambok..pemberian kawan setaman.Ani ni memang pakar masak bubur lambok di taman perumahan kami..kalau ada kenduri kendara di masjid..dialah chef nya.
Tapi itu dulu..sejak pentadbiran masjid telah di ambil alih..dia mengambil tempahan masakan dari rumah sahaja..




Thursday, 20 August 2009

Kesihatan

No comments :
Pagi ini sempat nak  buat n3 dulu..tengah tunggu papa balik..


Pagi ini akak nak pergi  klinik . Nak jumpa dengan dr pakar breast canser Dr Sulaiman Tamanang  yang terletak di Kg Baru . akak  nak buat ujian memogram.lama dah tak buaat ujian. Sepatutnya awal tahun  akak dah kena pergi check..tapi terasa malaslah  pulak..akak nak pasrah saje..
Selepas arwah kawan akak meninggal dunia di sebabkan breast cancer..akak rasa macam dah kehilangan kawan untuk  berkongsi cerita dan perasaan..


Apapun..hari ini akak kena pergi jugak..ada sesuatu yang mengganggu pada tubuh badan akak ni. Ya Allah..akak  pasrah aje..harap2 takde apa apa yang mengganggu..




Lepas buat pemereksaan dan membuat ujian memogram...Alhamdhulillah..takde apa2 yang mengganggu..ianya hanyalah alergik biasa aje. menurut kata doktor..rasa berdenyut tu di sebabkan perubahan hormon badan. apa2 ajelah..asalkan di jauhi dari penyakit yang sentiasa menghantui fikiran akak.

Wednesday, 19 August 2009

saja saja nak cerita..part 2

No comments :
Lepas solat zohor kami pun balik...papa kata nak cepat..ada banyak hal nak diselesaikan.Dalam perjalanan tayar kereta pulak pancit.Aduuuhh..tak pernah ( seingat kita..sejak sekian lama pakai kereta) tayar pancit tengah jalan.Papa dan kita gabrah jugak di buatnya...hehehe.Terkial kial..papa mencari segala tools untuk membuka tayar kereta.Selama ni tak perihatin pun pasal benda benda tu..asal rosak ke..ape benda ke..panggil aje fomen.Bila dah jadi cam ni..hah! amik kau..berpeluh peluh..


~ km nilah tayarku pancit ~



~ syian papa..terkialkial ~



~ bila dah nak siap..abang peronda pluss datang tolong ketatkan skru tayar ~


~laa..ada pulak eksiden..lori terbalik...kat mana.. entah..kita pun dah tak kisah..sempat ambik gambo aje..dah letih sangat..~

saja saja nak cerita..part 1

No comments :
Pagi tadi balik kampung..nak jumpa emak...maklum nak menyambut bulan puasa ni...mencukupi keperluan hariannya..semasa menyambut puasa nanti.

Sebelum sampai kampung..singgah pekan Tangkak dulu..nak makan masakkan asam pedas ikan parang...di bas station.Masakan asam pedas nya memang sedap. Boleh dikatakan setiap kali balik kampung ..mesti singgah makan dulu kat situ...orang pun sentiasa ramai...macam2 jenis masakan ikan ada..tapi kita suka asam pedas ikan parang.

Sampai sana..tutup pulak kedai tu..agaknya hari ini dia cuti.Olih kerana dah lapar..makan ajelah kat kedai sebelah tu..sedap jugak masakan asam pedasnya...

Lepas beli barang keperluan rumah ntuk emak..singah kejap kat pekan Muar...beli kopi cap 434 yang menjadi faveret kita dan papa. Kalau bulan puasa...waktu bersahor..mesti nak pekena air kopi ni.Rasa cam tak lengkap aje..kalau takde air kopi..

Tuesday, 18 August 2009

Sticky Entry

2 comments :


Malam ini rajin nak meronda ke blog kekawan. Sampai Blog razna ada entry untuk ' sticky entry ' pulak.Kebetulan duk terfikir... takde ke cara nak buat n3 ..tanpa menghadap laptop setiap hari.Bila ada cerita..kadang2 takde masa nak buat.Bila ada masa..cerita pulak dah lupa..atau takde idea nak cerita.kalau ada 'sticky entry' ni..bolehlah tulis banyak cerita dalam satu masa..dan siarkan mengikut hari apa yang kita nak siarkan..

Oleh kerana razna mengizinkan sesiapa yang nak mengambil ilmu itu..maka kakyon pun amiklah..

Terimakasih kepada inna yang mengajukan pertanyaan pada razna..dapat satu ilmu hari ini..

Terimakasih banyak2 inna dan razna.


Salam semua

step by step how to create 'sticky entry'
hope this entry will be helpful to others too.

1. Write your entry as usual, 'new post'
2. Go below where you usually create label,
3. Look at the left side the corner of the box
4. there is an option there, click it
5. the date area will appear
6. change the year to year 2020
7. the entry will stick up until year then, ....