*

Wednesday, 2 December 2009

Tepong Gomak

Hari ni rajin nak buat kueh tepung gomak..pastu wat n3 sekali..
Kueh tepung gomak ni rasanya popular kat negeri Johor aje..walaupun ada juga di negeri2 lain, yang biasa ngan kueh ni..mungkin sebutan nya lain.
Nak kata kita suka sangat dengan kueh ni pun.. tidak juga..tapi kalau ada kita makan.Nak beli memang takde jual kat mana2 gerai..kecuali bulan puasa...kekadang aje ada..
Jom layanlah gambo yang kita tangkap..ada juga yang cucu kita tangkap..hari ini dia ada kat rumah ni..heeh...


~ mula2 goreng kacang hijau..agak2 kuning.pastu blender kering dan ayak~





~ rebus kacang hijau,gula dan garam sikit..atau kelapa parut..buat macam inti kueh rengas ~


~ tepung pulut dan sedikit ubi keledek lecek..tujuan supaya tepung tak liat sangat bila di gigit..kalau pakai gigi pelesu jauhkan lah ye..heheh ~


~ dah gentel2 macam buat buah melaka tu..rebus dalam air mendidih..air rebusan bubuh garam sikit..nanti tepungnya taklah tawar hebeh..adalah lemak2 sikit..heheh ~


~ dah masak..gaul atas serbuk kacang ~


~ angkat dan penyekkan pakai sudu tau ~


~ sedia untuk di mamam ~

4 comments :

  1. slm ..rajinnya wat tepung gomak ni...suka tgk kuali bertangkai dua tu...nak beli x beli2 lagi...kalau msk rendang dalam tu lekat tak kak..

    ReplyDelete
  2. slm ..rajinnya wat tepung gomak ni...suka tgk kuali bertangkai dua tu...nak beli x beli2 lagi...kalau msk rendang dalam tu lekat tak kak..

    ReplyDelete
  3. w'slm nor64..
    dah lama tak makan..teringin pulak..
    kalau buat rendang tak boleh nor..cepat kering..nnti hangus..dlm kuali lagi senang nak kacau..
    kak suka guna kuali ni buat masak yg tumis2 aje..taklah terpericik sangat..pastu salin kat bekas lain..

    ReplyDelete
  4. w'slm nor64..
    dah lama tak makan..teringin pulak..
    kalau buat rendang tak boleh nor..cepat kering..nnti hangus..dlm kuali lagi senang nak kacau..
    kak suka guna kuali ni buat masak yg tumis2 aje..taklah terpericik sangat..pastu salin kat bekas lain..

    ReplyDelete

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..