*

Sunday, 27 December 2009

Sardin masak asam

Assalamu'alaikum teman-teman semua..
Dengan tersiarnya blog masak-masak kakyon ni..tujuanya nak berkongsi idea masak-memasak aje.Kalau tak ada resepinya..tengok-tengok gambar pun boleh jugak kan..buat cuci-cuci mata dan membuka selera.Kut-kut lah berselera..kalau tak tengok-tengok saja ler...hehehheh...
Pembuka acara..masak sardin aje...
Sebenarnya dah kepenatan..baru balik dari Cameron Highland.Malas nak menunggu ikan yang keras dalam petiais jadi lembut..masak ajelah sardin yg ada dalam gerobok stok makanan tu..

1 tin sardin kecil - cap ayam
1 labu bawang besar
1 ulas bawang putih
1 btg serai
1/2 inc halia
6-10 biji cili api - belah dua
1 biji tomato - belah enam
sebesar ibu jari asam jawa

Semua bahan-bahan di hiris halus dan tumis hingga wangi( minyak lebihkan sikit )masukan ikan sardin saje dan goreng.bila ikan dah agak sedikit gareng baru masukan sos dan tumis lagi.masukan air asam jawa dan tomato..masukan garam secukup rasa.

No comments :

Post a Comment

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..