*

Sunday, 17 May 2009

Entahlah...

Gambar tiada kene mengena dengan cerita...

Hari ini ajak papa dan anak2 makan di luar.makan disebuah restoran kat area2 sini aje.
Apa yang aku nak ceritakan ialah..semasa kami sampai dan memesan makanan..ada satu family pun sampai dan memesan makan pada masa yang sama.family ni ramai jugak..ada bapa..ibu..anak perempuan..mungkin anak lelaki dan menantu perempuan( agaknyalah..sbb tengok iras muka dia lain dr family tu)dan seorang baby.
aku tengok..sejak sampai..lelaki( suami ) ni dok dukung baby tu..
Bila makanan sampai..semua orang makan termasuk isteri lelaki itu..si suami tu tak makan..duk pangku baby nya...sambil tengok org lain makan.aku jeling2 jugak..tengok ada nasi terhidang kat depan dia..tapi macamana nak makan..kena pegang anak.Kasihan aku tengok.Si isteri makan dengan perlahannya..sambil tunduk..macam tak cakap banyak..dan malu2.Bapa,ibu dan anak perempuan rancak berborak.Orang2 keliling memandang semacam aje.Lama2 si suami perasan yg semua org memandang mereka..dia terus bangun dan berjalan dikaki lima kedai.
Bila aku nak balik..family tu belum habis makan lagi.Sisuami masih mendukung babynya sambil berdiri di kaki lima.
Aku kasihan..sebabnya..
- kenapa di perlakukan suami begitu..
- rasa macam rendahnya martabat seorang lelaki..dijadikan seperti org gaji..
- bila semua org sudah makan...suami hanya layak makan sisa2 isteri dan family..
- bila time dia makan...mesti nak makan cepat2 sbb..biasanya kita tak suka orang tunggu kita makan..kiranya makan tak relexlah..

Masa dalam kereta..aku luahkan perasaan kasihan terhadap lelaki tersebut kepada suami dan anak2.
Tak sangka...dapat respon dari suami.Masa inilah aku ambik kesempatan menasihatkan anak2.

* walau sebesar mana pun pangkat dan darjat seorang wanita..jangan sesekali merendahkan darjat dan martabat dan kemuliaan seorang suami di mata keluarga, masyarakat dan orang ramai.

* jangan sesekali membiarkan diri di perbodohkan olih isteri...jaga harga diri sebagai seorang suami dan anak lelaki..jaga air muka keluarga.seorang anak lelaki yang baik..kena pandai mendidik isteri menjadi isteri yang taat akan perintahNYA.

No comments :

Post a Comment

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..