*

Wednesday, 20 May 2009

burung lagi...

Dulu masa zaman kanak kanak...aku dah terbiasa duduk sendirian.Ingat lagi masa itu..setiap pagi waktu emak pergi menoreh getah...aku tinggal di rumah menjaga adik aku yang bungsu...tidur didalam buaian.Maklumlah emak aku seorang ibu tunggal.Hanya aku dan adik bungsu yang dipelihara emak..adik beradik aku yang tiga orang lagi dijaga olih bapak.
Masa itu umur aku lebih kurang enam tahun agaknya.Setiap pagi sebelum emak aku pergi menoreh getah..dia telah siapkan sarapan untuk aku.Sarapan ubi,keladi, keldek rebus..bersama teh O tawar.Apa yang emak aku pesan..kalau adik bangun..tarik tali buai..biar adik tidor lagi dan kalau adik nangis beri botol susu yang berisi air gula sahaja.Itulah tugas aku setiap hari.
Aku tak tahu pukul berapa emak pergi menoreh...yang aku tahu setiap hari emak pergi.. hari masih gelap lagi..dalam ketakutan aku berselubong dalam selimut..mengharapkan hari cepat siang..
Sebelum adik bangun..aku dah siap bersarapan.Bila adik bangun aku tarik buai laju2...sampai adik tidur lagi. Bila adik dah tidur...aku melangut kat tingkap yang menghala kejalan tempat emak lalu pergi menoreh..mengharapkan emak cepatlah balik.
Waktu inilah..aku selalu melihat burung burung berterbangan mencari makanan di halaman rumah.Yang aku ingat macam macam burung ada..ada yg mematuk belalang..ada yang mematuk cacing...ada yg hinggap pada pokok pisang..pendek kata..berbagai jenis burung ada..riuh rendahlah pagi tu dengan kicauan burung2..itulah hiburan aku waktu itu.Yang paling aku suka tengok burung belatuk.Burung ni suka mematuk2 pokok..bunyi patukannya semacam satu irama..sangat asyik mendengarnya..
Sekarang ni pulak..kat depan rumah selalu ada burung yang singgah makan buah pokok palma yang aku tanam.Selalu selepas solat asar..aku tidak terus turun kebawah..tetapi menunggu burung2 ni datang...dan melihat dari tingkap bilik aku.teringat pulak zaman kanak2 dulu..

































































No comments :

Post a Comment

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..