*

Saturday, 21 February 2009

Papa kena denggi










19/2/09..papa demam mengejut aje..balik dari majlis jamuan makan malam RT...dia terus berselubung selimut..Bila subuh dia tak boleh bangun...sakit kepala sangat..katanya.Lepas makan ubat, sapu minyak..tak juga kurang sakitnya.

Aku masak sup ketam yang memang aku sentiasa simpan dlm petiais..( ketam bukan sentiasa ada dijual..klau ada jual memang aku beli banyak2 dan simpan ) klau ada sesiapa demam..aku terus masak sup ketam...dan suruh minum air rebusannya..setakat ini Alhamdhulillah. Papa minum semangkuk sup ketam...

Bila demam papa tak juga reda..bawa papa jumpa doktor.
Lepas pemereksaan..doktor kata...papa memang kena denggi.kena masuk wad.Tapi papa kata..dia cuma demam..takde rasa lemah badan...demam pun baru sehari...dah doktor suruh masuk wad..kami pun kata oklah...walaupun papa kata dia dah ok ( lepas kena cucuk ubat tahan sakit )

Dah duduk wad..badan papa pulak tumbuh ruam..penuh satu badan.Alamak denggi berdarahke...aku dah gelabah.Belek punya belek..sham kata..abah kena campak ni...tak ke kelakar..dah tua2 kena campak.Beritahu nurse pasal ni...dia cuma beri ubat sapu.lepas sapu beberapa jam..ruam dah hilang.

Duduk wad..doktor tak buat ape pun..cuma masuk air aje..papa dah gelisah..kena minum air banyak2..lepas tu pergi tandas.Ambik darah pletlet masih rendah.nak wat camne ek.Kawan2 syorkan minum jus manggis..kolestrom..biospry..100 plus...semuanya minum. Alhamdhulillah pltlet naik balik. Apa lagi papa pun mintak keluar dr wad..( walau doctor tak bagi ) tapi kena datang esok..nak peksa darah lagi.

21/2/09..aku dan anas temankan papa pergi buat pemereksaan darah kat hospital.aku suruh anas temankan abahnya,sementara aku pulak duduk di kerusi lobi hospital.Tetiba aku pulak rasa pening sangat..rasa nak demam dan mengeletar satu badan.lama2 rasa macam kebas2 tangan.aku dah takut..terus bangun lajan plahan2..memapah dinding terus pergi bilik kecemasan.nurse kat situ terkejut terus bawak aku baring kat katil..dan ambik tekanan darah..YA ALLAH..tekanan darah ku naik mendadak 206/96.apelagi kena bebel lah dgn doctor..rupanya dlm aku sibuk menjaga papa..aku dah terlupa akan keadaan diriku yg kena makan ubat setiap hari.Nasib baik tak terjadi ape2 pada aku..Na'uzubillah...

22/2/09..papa buat pemereksaan darah lagi..hari ni doktor kata pletlet menurun lagi..bawah 60...Kena masuk wad.Tapi papa kata..dia sihat, tak rasa ape2 pun..ok aje.papa taknak masuk wad.tapi doktor beria2 nak suruh masuk wad jugak.lepas ada sikit diskus2 yg tak sepatutnya..papa mintak surat untuk dihantar ke hospital lain untuk buat pemereksan.Dengan lemah lembutnya,doktor tu kata..boleh..tapi kalau hospital kerajaan dia guna (different cut-off )lebihkurang macamtu lah.. tak sama dgn kami..katanya.

Dengan susah hati aku balik rumah..masak lagi sup ketam..dan bersiap2 barangan yg nak di bawa ke hospital.lepas masak..suruh papa minum sup ketam..habiskan satu mangkuk penuh..dengan harapan supaya pletlet darah cepat meningkat.Dalam perjalanan ke hospital Putra Jaya..papa dah rasa gatal satu badan..dan badannya dah penuh ruam.
baru aku perasan..rupanya papa alergik, tak boleh makan ketam..heheheee...

Sampai hospital putra jaya..lebihkurang 3 jam menunggu..barulah dapat keputusan.hasil pemereksaan darah..pletlet 88.tapi doktor suruh datang esok buat pemereksan lagi..

23/2/09..papa pergi ke hospital purtajaya...sham yang temankan...buat ujian darah lagi.Lepas beberapa jam menunggu..dapat keputusan..pletlet turun lagi sampai bawah 30.Doktor kata masuk wad. Yang herannya..papa ni steady aje...tak rasa ape2 pun..pening tidak,lemah pun tidak.sempat lagi pergi LPKP...ambil IC yang tertinggal..masa berurusan buat permit kenderaan minggu lepas..bila sham call ..kata abah masuk wad...aku dah kalut..tapi kena bertenang...takut darah naik lagi.Apa yg aku buat..tarik nafas...duduk relex..mesti siapkan tempahan sebelum due.Alhamdhulillah...semuanya beres...esok dah boleh hantar dan pos. Sambil2 buat kerja..aku rebuskan ubat herba yang Oya belikan dari kawan office dia. Herba ini hanya popular di kalangan orang cina untuk merawat demam denggi. Insya Allah..mudahan papa cepat semboh. 3:00 petang baru pergi tengok papa sampai malam...

24/2/09..pergi hospital sebelah tengahari dengan ai..ai ambil cuti...tapi kena pergi office jugak..ada meeting katanya.Sebelum ke hospital singgah makan di restoram maisha sek 19.Tak perasan pulak bila kala orang MBSA tu datang...tup tup dah kena saman...sayang/cuai nak bayar rm0.50..last2...jawabnya RM30 dah tentu terbang.
papa dah nampak sihat sikit.airmuka pun dah normal...sebelum ni merah padam.harap2 papa cepat sembuh.Tekanan darah pun dah menurun ke paras normal..takde gula dlm darah..cuma pletlet tak stabil.Aku balik rumah malam tu rasa lega...boleh tidur awal.

Tengah sedap tidur..talipon menyanyi.dapat khabar.. sahabat aku yang sedang sakit barah payudara sudah meninggal dunia..Innalillah...Alfatihah untuk arwah Salasiah Kamsah..semuga rohnya di cucuri rahmat..dan masukan dia kedalam golongan orang2 yg beriman...AMIIN.

25/2/09..hari ni aku tidak ke hospital..sham aje yg pergi tengok abahnya.Alhamdhulilla..pukul 4:30 ptg..diaorang dah sampai rumah.

No comments :

Post a Comment

terimakasih kerana sudi komen mengomen. komen mengomen boleh mengeratkan hubungan silaturahim di alam maya ini..